خدمات

لیست خدمات

وبمستر

خدمات وبمستر

فروشگاه

۲۹ بهمن؛ گزارش نماز جمعه تهران




۲۹ بهمن؛ گزارش نماز جمعه تهران





به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین صدیقی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران گفت: کسانی که اصل نظام را قبول نداشتند حالا آمده‌اند و می گویند که بیایید آشتی ملی کنیم، مردم هرگز با شما آشتی نخواهند کرد.

وی افزود: حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن با یک انسجام ملی، همدلی معنوی و انقلابی نشان داد که حرف بعضی‌ها که باز هم گویا می‌خواهند اعلام موجودیت کنند و در فتنه سهم داشتند و زیان‌های غیر قابل جبرانی در فتنه ۸۸ به این مردم وارد کردند اشتباه است و حالا باز زبانشان دراز شده و می‌گویند آشتی ملی.

وی ادامه داد: انواع مختلف مردم بخصوص جوان‌ها و نوجوان‌ها که امام خمینی(ره) را ندیده‌اند و جبهه را درک نکرده‌اند و سال ۵۷ – ۵۶ نبودند، امروز با حضور فراگیر مملکتی و ملی خود در یک حضور حماسی و عاشقانه در هوای سرد، آمدند و اعلام کردند که ما همان مطالب را یافته‌ایم و با تمام وجودمان انقلاب را باور کردیم.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران خاطر نشان کرد: حالا سوال این است که چه کسی با چه کسی قهر بوده که آشتی کند؟ مردم یک امتند و یک امام دارند و آنها که با امامت نساختند و فتنه کردند و بسیجی را برهنه کردند و کتک زدند و جانبازهای بسیجی هنوز مظلومانه در خانه‌هایشان افتاده‌اند، اصل نظام را قبول نداشتند و شعار نه لبنان، نه غزه دادند و انواع هتاکی‌ها را به مقدسات ما ابراز کردند، حالا آمده‌اند و می‌گویند بیایید آشتی ملی کنیم، مردم هرگز با شما آشتی نخواهند کرد.

صدیقی همچنین ضمن تقدیر از حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن اظهار کرد: این حضور نشان داد که مردم منتظر قدوم امام زمان (عج) هستند، از سویی برای دهان یاوه‌گوی دشمن مشت محکم و مواجهه‌ای عملی بود که برای این باید سجده شکر به جا آورد. همچنین باید از یکدیگر تقدیر و تشکر کنیم و این بصیرت را بهم مبارک‌باد گوییم.

وی یادآور شد: امسال راهپیمایی از نظر حضور مردم افزایش چشمگیری داشت، بخصوص در شهرستان‌هایی مانند شیراز که در این شهر رکورد حضور زده شد و آنها نمره اول در حضور بودند. شهرستان‌های دیگر نیز مانند یزد، مهاباد و قم نسبت به سال‌های گذشته بسیار بیشتر بودند و گویا در این شهرها همه آمده بودند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران همچنین تصریح کرد: یکی از پیام‌های این حضور این است که خداوند می‌خواهد با این عظمت شما را در دنیا برترین مردم عالم معرفی کند و از سویی بصیرت غیر قابل وصف مقام معظم رهبری در دیدار با عزیزان نیروی هوایی قابل توجه است، که به حرف‌های رئیس جمهور آمریکا واکنش نشان داده‌اند و فرمودند که مردم جواب او را در ۲۲ بهمن خواهند داد.

صدیقی تاکید کرد: این پیشگویی مقام معظم رهبری نشان داد که مانند پیش‌گویی‌های دیگر در پیروزی لبنان سوریه و انتخاب رئیس جمهور آمریکا با الهام الهی است و خداوند این پیشگویی‌ها را برای ایشان آبروی مضاعفی قرار داد، چرا که او خودش مردم است و مردم او هستند.

وی افزود: این حضور حماسی مردم سبب اعتراف دشمنان شد و آنها حضور این جمعیت میلیونی را اعتراف کردند. از سوی دیگر همه باید بدانند که انقلاب مردم، انقلابی رفاقتی، ولایتی و اسلامی است و انقلاب اسلامی با رهبری صاحب ولایت رخ داده و پیام مردم این است که انقلاب را ما خودمان کردیم و فداییان این انقلاب هستیم، البته به این معنا نیست که از مسئولین گله‌مند نیستند و مردم ما با مسائلی همچنین رکود، گرانی، بیکاری، شیوع اعتیاد و تبعیض درگیرند و حل آنها را از مسئولین مطالبه می‌کنند.

صدیقی در ادامه گفت: مسئول امور اروپا گفته که اگر برجام نبود وقوع جنگ ضروری بود. این یک فریب و دروغ است چون آن‌ها اگر با ما نمی‌جنگند به این دلیل است که توان مبارزه در برابر ما را ندارند، چون ملت ما جنگی هستند و تا آخر ایستاده‌اند و نجنگیدن آنها با ما معلول اقتدار و روحیه دینی ما است و این را در هشت سال جنگ تحمیلی به خوبی دیدند.

وی یادآور شد: آنها از روحیه ایثارگرانه و شهادت طلبانه ما آگاهند، در عین حال قدرت نظامی ما قدرت هفتم جهان است. اکنون چون برجام خاصیتی نداشته می‌خواهند بگویند که خاصیت آن درگیر نشدن کشور با جنگ بوده، البته ما با جنگ اقتصادی و جنگ فرهنگی درگیر هستیم و آنها فقط می‌خواهند حواس مسئولین را پرت کنند.

صدیقی خاطر نشان کرد: خطر شبکه‌های نظامی جدی است و مسئولین باید برای آن چاره‌ای بیندیشند.

وی در ادامه با اشاره به درگیری‌های موجود در بحرین اظهار کرد: انقلاب مردم بحرین خاموش نشده و آنها محکم‌تر ایستاده‌اند و به آل خلیفه توصیه می‌کنم راه شاه را نرود، گویا روزهای آخر شماست و بهتر است به مردم خود احترام کنید. احترام رای و احترام می‌خواهند و استبداد را نمی‌پذیرند و قطعا پیروز هستند و شما با این ظلم هایتان در پیشگاه خدا و دادگاه وجدان بشریت مقضوب هستید و شکست در انتظار شما و نابودی تان نزدیک است.

وی همچنین خطاب به کشور عربستان و آل سعود گفت: تا به کی م‌ خواهی کودک بکشی؟ هشتاد درصد مراکز بهداشتی و درمانی آنجا را بمباران کردید و در همین روزهای گذشته مجلس عزای بانوان را به خاک و خون کشیدید.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران تصریح کرد: بانو می‌کشند، کودک می‌کشند، مریض می‌کشند، مدرسه خراب می‌کنند، مسجد خراب می‌کنند، ای لعنت بر این سازمان ملل و بر این فضاهایی که یک روز این رژیم را کودک کش معرفی می‌کند و روز دیگر با گرفتن رشوه این اسم را از آنها برداشت چه رسوایی بالاتر از این.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به روز ۲۹ بهمن اشاره کرد و افزود: این روز، روز حماسی آذربایجان قهرمان ثابت قدم عاشق اهل بیت است که در سال ۵۶ در اربعین شهدای قم موتور انقلاب را گرم کرده و روند انقلاب را تسریع کردند که به تعبیر مقام معظم رهبری در ۱۳۰ سال اخیر مردم آذربایجان در تمامی انقلاب‌ها و نهضت‌ها رکن بودند و بصیرت عالی داشتند. امروز نیز نمره را از نائب امام زمان (عج) و ان شاء الله خود امام زمان دریافت می‌کنند.

صدیقی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: دژ تقوا، ‌دروغ، غیبت، خلف وعده و خیانت در امانت را از انسان دور می‌کند. از سویی در خانواده زور، استبداد، خود نشان دادن، زن و بچه را از دین گریزان می‌کند که در مدیریت خانواده جدیت، با قاطعیت، رفاقت، همدلی، ارتباط متقابل و منطق همراه باشد.



بهمن ۳۰ام, ۱۳۹۵ | 3 views | دسته: مذهبی

انتشار کتاب روابط، ارتباطات و تعاملات انسان در عالم آخرت




انتشار کتاب روابط، ارتباطات و تعاملات انسان در عالم آخرت





فصل اول این کتاب همچون پنج کتاب قبلی مؤلف (روابط، ارتباطات و تعاملات انسان در عوالم ذر، صلب و ترائب، جنینی، برزخ و قیامت) به تبیین عوالم هستی می پردازد و در فصلهای دوم و سوم کتاب نیز به ترتیب چگونگی روابط، ارتباطات و تعاملات انسان در دوزخ و بهشت را از منظر جهان بینی توحیدی بررسی شده اند .

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است:” اگر کسی در طول حیات و زندگی خود ایمان نیاورد و همه آموزه های تشریعی را نادیده و ناشنیده بگیرد، اگرچه مشمول رحمت خاص خداوند- که در همین دنیا نیز عنداللزوم به مؤمنان نیکوکردار اختصاص می یابد- نمی شود، با این وصف نعمتهای ناشی از شمول فراگیر رحمت عام هرگز از او دریغ نمی گردد و لذا همچون جسم و جانش، همه بخشهای مسخّر شده هستی نیز کماکان به او خدمات ارائه می دهند امّا کسی که راهش در عالم آخرت به دوزخ منتهی شود در واقع با دور شدن از گستره فراگیر رحمت، به لعنت خداوند دچار شده است، زیرا در آن هنگام برخلاف دنیا، رحمت خاص بر رحمت عام تقدّم می یابد به این ترتیب که بهشت و نعمتهایش صرفاً به کسانی اختصاص می یابند که در حیات دنیا باتقوا (خویشتندار و پارسا) بوده و با زندگی بدون فساد استحقاق برخورداری از این جایگاه را به اثبات رسانده باشند.”

سایر کتاب های این مولف که قبلا منتشر شده عبارتند: ۱-«ارتباط هستی و انسان با خدا (تکوینی و تشریعی)۲-روابط، ارتباطات و تعاملات انسان(۱) عالم ذر ۳- روابط، ارتباطات و تعاملات انسان(۲) عالم صلب و ترائب۴- روابط، ارتباطات و تعاملات انسان(۳) عالم جنینی۵- حقوق و مسئولیتهای انسان در ارتباطات کلامی(فردی وجمعی)۶- ارتباط انسان با گذشتگان و آیندگان ۷- ارتباط انسان با خویشتن(تکوینی وتشریعی) ۸- ارتباط انسان با همنوعان [بدون ملاحظه ایمان وکفر] ۹- ارتباط انسان با همنوعان با ملاحظه ایمان و کفر ۱۰- ارتباط انسان با هستی (طبیعت و محیط زیست) ، ۱۱- روابط، ارتباطات و تعاملات انسان(۴) عالم برزخ و ۱۲- روابط، ارتباطات و تعاملات انسان(۵) عالم قیامت



بهمن ۲۵ام, ۱۳۹۵ | 12 views | دسته: مذهبی

فدک بهانه بود




فدک بهانه بود





مجموعه پژوهش‌های تاریخ‌نگارانه او در کتاب «موسوعه التاریخ‌الاسلامی» در ۸ جلد گرد آمده که خوشبختانه بیشتر مجلدات آن با عنوان «تاریخ تحقیقی اسلام» به فارسی منتشر شده است. اثر پژوهشی دیگر ایشان بازآفرینی مقتل ابی‌مخنف است با عنوان «وقعه‌الطف» که امسال ترجمه فارسی آن با عنوان «مقتل سیدالشهدا» منتشر شده است.دقت نظر و جست‌و‌جوهای استاد غروی در منابع کهن سبب شده است که روایت ایشان از تاریخ صدر اسلام متفاوت از روایت‌های رایج باشد. در گفت‌وگوی زیر به وقایع پس از رحلت پیامبر(ص) و ماجراهایی که منجر به شهادت فرزند ایشان حضرت فاطمه(س) شده، پرداخته‌ایم.

  • وقتی به تاریخ رحلت پیامبر(ص) و ماجراهای پس از نگاه می‌کنیم، تمایز و ایجاد ترتیب دقیق تاریخی میان وقایع کمی دشوار است. برای خیلی‌ها مایه تعجب است که چگونه در یک بازه زمانی کوتاه مثلا ۷۵ روزه یا ۹۵ روزه این همه اتفاق رخ داده است. آیا ترتیب وقایع به همانگونه‌ای است که ما اکنون تصور می‌کنیم؟

شیخ مفید در کتاب ارشاد تعبیری دارند؛ هنوز آب غسل کفن پیامبر(ص) خشک نشده بود که مردم ریختند به غصب حق خلافت حضرت علی(ع). این تعبیر بیشتر تمثیلی است برای سرعت و شتابی که غاصبان خلافت در انجام کارشان داشتند. اما در سال‌های بعد این تعبیر به این شکل درآمد که هنوز آب غسل کفن پیامبر خشک نشده بود که ریختند به در خانه حضرت علی(ع) و آن اتفاقات برای همسر گرامی‌شان حضرت فاطمه زهرا(س) پیش آمد. بسیاری گمان می‌کنند که بعد از ماجرای سقیفه بنی‌ساعده و تعیین خلیفه بلافاصله ماجرای هجوم به خانه حضرت اتفاق افتاد، درحالی‌که وقتی وقایع تاریخی را مرور می‌کنیم می‌بینیم که عملا میان این وقایع فاصله زمانی وجود دارد و اینگونه نیست که در روزهای رحلت پیامبر(ص) اتفاق افتاده باشد. اما چون سال‌ها از این تمثیل استفاده شده و حتی به ادبیات و شعر شاعران و منبرها و خطابه‌ها هم راه یافته است برای همین تفکیک این دو موضوع کمی دشوار به‌نظر می‌رسد.

  • نخستین اعتراض‌ها به تغییر خلافت کی اتفاق افتاد؟

در روزهای آخر حیات پیامبر(ص)، ایشان سپاهی را به رهبری جوان کم سن و سالی به نام اسامه‌بن‌زید تدارک دیدند برای حرکت به منطقه‌ بلقاء در شام که تحت حاکمیت امپراتوری روم شرقی بود. بعضی از صحابه ازجمله خلفای اول و دوم به‌رغم دستور پیامبر(ص)، به بهانه حال نامساعد پیامبر(ص)، از همراهی سپاه اسلام سر باز زدند. در همین حین پیامبر(ص) رحلت کردند و ماجرای سقیفه پیش آمد.یکی از نخستین اعتراض‌هایی که به خلیفه جدید صورت گرفت اعتراض بریده‌بن‌حصیب اسلمی بود؛کسی که پرچمدار سپاه اسلام به رهبری اسامه بن زید بود.

نکته دیگری که در این میان قابل توجه است این است که قبیله بنی اسلم تقریبا همزمان با رحلت پیامبر(ص) برای خرید آذوقه به مدینه آمدند. خلیفه دوم، عمر که نقش زیادی در تغییر نظر مهاجر و انصار و تعیین ابوبکر به خلافت داشت به اعضای قبیله بنی‌اسلم گفت که من آذوقه شما را تأمین می‌کنم شما به کمک من بیایید تا در کوچه و بازار مدینه برویم و هر کسی را که دیدید به نزد خلیفه بیاورید تا با خلیفه جدید بیعت کند.

  • اعتراض بریده‌بن‌حصیب کی اتفاق افتاد؟ اهمیت این ماجرا در چیست؟

اهمیت ماجرای بریده‌بن‌حصیب این است که ما با بررسی آن می‌توانیم زمان دیگر وقایعی مثل هجوم به خانه حضرت علی(ع) را دریابیم. یکی از کارهای دیگری که خلیفه اول کرد روانه کردن سپاه اسامه بود. سپاه به منطقه شام رفت و برگشت. علی‌القاعده باید این اتفاق حداقل ۳-۲ هفته‌ای طول کشیده باشد. بریده‌بن‌حصیب وقتی برگشت و از بیعت جمعی از اهالی قبیله‌اش با ابوبکر باخبر شد، پرچم سپاه را که هنوز در دستش بود به زمین زد و گفت: لانبایع الا علیاً. جز با علی بیعت نمی‌کنیم. نقل است که حدود ۸۰ نفر از اهالی قبیله‌اش را با خودش همراه کرد و به مدینه برد. اهالی قبیله بنی‌اسلم در کوچه و بازار مدینه می‌گشتند و این شعار را تکرار می‌کردند که لانبایع الا علیاً. البته این شعار به‌زودی تغییر کرد به: لا نبایع حتی یباع علی؛ بیعت نمی‌کنیم تا زمانی که علی بیعت کند. ابوبکر و عمر دیدند که اگر اوضاع بخواهد به همین منوال پیش برود کار برایشان دشوار خواهد شد و هر چند وقت یک‌بار ممکن است کسی بلند شود و عده‌ای را دور خودش جمع ‌کند حالا یا خالصاً مخلصاً و از سر باور به شایستگی حضرت‌علی‌(ع) برای خلافت یا به اغراض و اهداف دیگر.

حتی در نهج‌البلاغه آمده است که ابوسفیان هم به در خانه حضرت علی(ع) آمده و گفته است که ابوبکر از قبیله تیم است و در آن حد از شرافت و اصالت نیست که خلیفه مسلمانان باشد. او خودش و حضرت را از فرزندان عبدمناف محسوب می‌کرد و می‌گفت که خلافت شایسته شماست. برای همین به نزد حضرت آمد تا اجازه بگیرد عده‌ای را جمع کند و سر و صدایی راه بیندازد که با دست رد حضرت مواجه شد.

خلیفه اول و عقل منفصل او عمر به این نتیجه رسیدند که تا از علی(ع) بیعت نگیرند وضع همین است، برای همین اصرار زیادی کردند تا به هر قیمتی که شده هرچه زودتر حضرت علی(ع) را وادار به بیعت کنند تا دیگرانی هم که بیعت نکرده‌اند وادار به بیعت شوند؛ حتی اگر شده بیعتی صوری و ظاهری از حضرت بگیرند.

  • نقل است که چندبار برای بیعت به در خانه حضرت علی رفتند و به‌رغم باور رایج، فقط یک‌بار نبوده است.

بله، خلیفه اول نمایندگانی را برای بیعت گرفتن به در خانه حضرت علی(ع) فرستاد. بار اول حضرت آنها را برگرداند، بار دوم هم حضرت آنها را برگرداند، نقل می‌کنند که: فترکوه ایاما.(مدتی ایشان را رها کردند) پس طبیعتا چند هفته‌ای در این میان فاصله افتاده است. تا اینکه برای بار سوم یا چهارم هیزم آتش گرفته با خودشان آوردند. لااقل تهدید کردند به آتش زدن. مبنایشان هم این حدیث از پیامبر(ص) بود که هرکس ۳ هفته متوالی در نمازجمعه حاضر نشود در خانه‌اش را آتش بزنید. البته تعبیر پیامبر(ص) نمازجمعه بود که اینها به نماز جماعت گرفتند. البته اینها بهانه‌هایی است که به‌نظرم دیگران بعدها برای توجیه این عمل تراشیدند. به هر حال در این هجوم بود که ضربه غلاف شمشیر قنفذ غلام خلیفه دوم سبب مضروب شدن حضرت‌زهرا(س) و شهادت فرزندشان حضرت محسن(ع) پیش‌از ولادت شد.

  • آیا درست است که علاوه بر حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) جمع دیگری از صحابه که بیعت نکرده بودند هم در خانه حضرت در آن روز حاضر بودند؟

نزدیک به ۱۸ نام در بعضی منابع ذکر شده است، ازجمله علامه عسکری‌(ره) در کتاب «معالم المدرستین» نام‌ها را ذکر کرده است، اما شاید تعبیر درست‌تر این باشد که اینها جزو کسانی بودند که تا آن زمان بیعت نکرده بودند و به خانه حضرت رفت‌وآمد داشتند، نه اینکه همه‌شان در آن روز حاضر بودند. شایدهم بعضی از آنها در آن روز در خانه حضرت حاضر بودند.
در متون معتبر تاریخی از حضور همه اینها در روز واقعه در خانه حضرت علی(ع) سخنی به میان نیامده است به جز ماجرای زبیر که نقل است در دفاع از حضرت شمشیر کشید. خلیفه دوم به خالد‌بن‌ولید اشاره کرد. او شمشیر را از دست زبیر گرفت و به سنگی که در گوشه خانه بود زد تا شمشیر او بشکند یا از کار بیفتد.

  • ماجرای فدک چه زمانی اتفاق افتاد؟

بنابر شواهد تاریخی ماجرای فدک پیش از این وقایع اتفاق افتاده است. تقریبا ۱۰روز پس از رحلت پیامبر(ص) بود که خلیفه اول کارگزاران حضرت زهرا(س) را از باغ فدک اخراج و آنجا را غصب کرد. پس از آن بود که حضرت به مسجدالنبی رفتند و خطبه معروف به خطبه فدکیه را ایراد فرمودند. نقل است که حضرت «با حجاب کامل درحالی‌که چادرش از بلندی به زیر پاهایشان می‌رفت با همراهی جمعی از زنان به مسجد آمدند» و بعد آمده است که «ما تخرم من مشیه رسول‌الله/ راه رفتنش تفاوتی با راه رفتن رسول خدا نداشت». از این نقل‌ها نتیجه می‌گیریم که خطبه فدکیه پیش از هجوم به خانه و جراحت حضرت زهرا(س) بوده است چرا که پس از آن، حضرت در بستر بیماری بوده‌اند و طبیعتا راه رفتنشان نمی‌توانست به‌گونه‌ای باشد که بگویند شبیه حضرت رسول‌الله راه می‌رفتند.

  • چرا ماجرای فدک اینقدر اهمیت دارد؟

فدک در حقیقت بهانه بود؛ بهانه‌ای برای اعتراض به غصب خلافت؛ یعنی شما اگر خطبه فدکیه را هم بخوانید می‌بینید که حضرت‌زهرا(س) آنجا به ماجرای غصب خلافت و انحراف از مسیر پیامبر(ص) اشاره می‌کنند. در حقیقت غصب فدک را بهانه‌ای قرار داده‌اند برای اعتراض. حتی پس از خلافت خلفای سه‌گانه، زمانی که خلافت به حضرت علی(ع) رسید هم فدک بازگردانده نشد. برای همین می‌شود نتیجه گرفت که فدک بهانه‌ای بود برای اعتراض به وضع موجود و غصب خلافت.

  • من فاطمه‌ام و پدرم محمد است

ای مردم! بدانید که من فاطمه و پدرم محمد است. آنچه ابتدا گویم در پایان نیز می‌گویم. گفتارم غلط نبوده و ظلمی در آن نیست.
پیامبری از میان شما برانگیخته شد که رنج‌های شما بر او گران آمده و دلسوز بر شماست و بر مؤمنان مهربان و عطوف است.
پس اگر او را بشناسید می‌دانید که او پدر من بوده و پسرعموی همسرمن است، چه نیکو بزرگواری است آنکه من این نسبت را به او دارم.
رسالت خود را با انذار انجام داد. از پرتگاه مشرکان کناره‌گیری کرد، شمشیر بر فرقشان نواخت، گلویشان را گرفت و با حکمت و پند و اندرز نیکو به‌سوی پروردگارشان دعوت کرد. بت‌ها را نابود ساخته و سر کینه‌توزان را ‌شکست، تا جمعشان منهزم [ویران] شده و از میدان گریختند.

تا آنگاه که صبح روشن از پرده شب برآمد و حق نقاب از چهره برکشید، زمامدار دین به سخن درآمد و فریاد شیطان‌ها خاموش شد، خار نفاق از سر راه برداشته و گره‌های کفر و تفرقه از هم گشوده شد و دهان‌های شما به کلمه اخلاص باز شد، در میان گروهی که سپیدرو و شکم به پشت چسبیده بودند. و شما بر کناره پرتگاهی از آتش قرار داشتید و مانند جرعه‌ای آب بودید و در معرض طمع طماعان قرار داشتید، همچون آتش‌زنه‌ای بودید که بلافاصله خاموش می‌شد، لگدکوب روندگان بودید، از آبی می‌نوشیدید که شتران آن را آلوده کرده بودند و از پوست درختان به‌عنوان غذا استفاده می‌کردید، خوار و مطرود بودید، می‌ترسیدند که مردمانی که در اطراف شما بودند شما را بربایند، تا خدای تعالی بعد از چنین حالاتی شما را به‌دست آن حضرت نجات داد، بعد از آنکه از دست قدرتمندان و گرگ‌های عرب و سرکشان اهل کتاب ناراحتی‌ها کشیدید.

  • آگاه باشید که در فتنه قرار گرفته‌اید

و آنگاه که خداوند برای پیامبرش خانه انبیاء و آرامگاه اصفیاء را برگزید، علائم نفاق در شما ظاهر گشت، و جامه دین کهنه و سکوت گمراهان شکسته و پست رتبه‌ها باقدر و منزلت شدند و شتر نازپرورده اهل باطل به صدا درآمد و در خانه‌هایتان بیامد و شیطان سر خویش را از مخفیگاه خود بیرون آورد و شما را فراخواند، مشاهده کرد پاسخگوی دعوت او هستید و برای فریب خوردن آماده‌اید، آنگاه از شما خواست که قیام کنید و مشاهده کرد که به آسانی این کار را انجام می‌دهید. شما را به غضب واداشت و دید غضبناک هستید، پس بر شتران دیگران نشان زدید و بر آبی که سهم شما نبود وارد شدید.
این در حالی بود که زمانی نگذشته بود و موضع شکاف زخم هنوز وسیع بود و جراحت التیام نیافته بود و پیامبر به قبر سپرده نشده بودند، بهانه آوردید که از فتنه می‌هراسید، آگاه باشید که در فتنه قرار گرفته‌اید و به‌راستی جهنم، کافران را احاطه کرده است.

این کار از شما بعید بود و چطور این کار را کردید، به کجا روی‌آوردید، درحالی‌که کتاب خدا رویاروی شماست، امورش روشن و احکامش درخشان و علائم هدایتش ظاهر و محرماتش هویدا و اوامرش واضح است، ولی آن را پشت سر انداختید، آیا بی‌رغبتی به آن را خواهانید؟ یا به غیرقرآن حکم می‌کنید؟ که این برای ظالمان بدل بدی است، و هرکس غیراز اسلام دینی را جویا باشد از او پذیرفته نشده و در آخرت از زیانکاران خواهد بود.

  • چه نیک داوری است خداوند

و شما اکنون گمان می‌برید که برای ما ارثی نیست. آیا خواهان حکم جاهلیت هستید و برای اهل یقین چه حکمی بالاتر از حکم خداوند است. آیا نمی‌دانید؟ درحالی‌که برای شما همانند آفتاب درخشان روشن است، که من دختر او هستم.

ای مسلمانان! آیا سزاوار است که ارث پدرم را از من بگیرند؟ ‌ای پسر ابی‌قحافه [خلیفه اول]، آیا در کتاب خداست که تو از پدرت ارث ببری و من از ارث پدرم محروم باشم؟ امر تازه و زشتی آوردی، آیا آگاهانه کتاب خدا را ترک کرده و پشت سر می‌اندازید؟ آیا قرآن نمی‌گوید:«سلیمان از داوود ارث برد» و در مورد خبر زکریا آنگاه که گفت: «پروردگارا مرا فرزندی عنایت فرما تا از من و خاندان یعقوب ارث برد» و فرمود: «و خویشاوندان رحمی به یکدیگر سزاوارتر از دیگرانند» و فرموده: «خدای تعالی به شما درباره فرزندان سفارش می‌کند که بهره پسر دو برابر دختر است» و می‌فرماید: «هنگامی که مرگ یکی از شما فرارسد بر شما نوشته شده که برای پدران و مادران و نزدیکان وصیت کنید و این حکم حقی است برای پرهیزگاران»؟

و شما گمان می‌برید که مرا بهره‌ای نبوده و سهمی از ارث پدرم ندارم، آیا خداوند آیه‌ای به شما نازل کرده که پدرم را از آن خارج ساخته؟ یا می‌گویید: اهل دو دین از یکدیگر ارث نمی‌برند؟ آیا من و پدرم را از اهل یک دین نمی‌دانید؟ یا شما به عام و خاص قرآن از پدر و پسرعمویم آگاه‌ترید؟ اینک این تو و این شتر، شتری مهارزده و رحل نهاده شده، برگیر و ببر، با تو در روز رستاخیز ملاقات خواهد کرد.چه نیک داوری است خداوند و نیکو دادخواهی است پیامبر، و چه نیکو وعده‌گاهی است قیامت، و در آن ساعت و آن روز اهل باطل زیان می‌برند و پشیمانی به شما سودی نمی‌رساند، و برای هرخبری قرارگاهی است. پس خواهید دانست که عذاب خوارکننده بر سر چه‌کسی فرود خواهد آمد و عذاب جاودانه که را شامل می‌شود.

  • فدک کجاست؟

فدک منطقه‌ای است در ۱۶۰کیلومتری شمال مدینه که در زمان پیامبر(ص) محل اقامت یهودیان بوده است.
پس از فتنه‌های یهود که منجر به جنگ خیبر شد و در نهایت با رشادت‌های حضرت‌علی(ع) به پیروزی مسلمانان و فتح قلعه خیبر انجامید، یهودیان با پیامبر مصالحه کردند و نیمی از باغ فدک را به پیامبر دادند. بنابر آیات سوره حشر، اموالی که بدون جنگ به‌دست آیند «فیء» محسوب می‌شوند و پیامبر اختیار آن را دارند که آن را به هر کسی که خواستند بدهند. پیامبر فدک را به حضرت زهرا(س) اهدا کردند تا اینکه پس از رحلت پیامبر، خلیفه اول آن را به نفع خلافت مصادره کرد. استدلال ابوبکر این بود که پیامبران ارث نمی‌گذارند و این حدیثی است که خود از پیامبر(ص) شنیده است اما حضرت فاطمه(س) این سخن ابوبکر را خلاف قرآن خواند و امام علی(ع) و‌ ام ایمن را شاهد آورد که پیامبر پیش از وفاتش فدک را به او بخشیده است. ابوبکر پذیرفت و کاغذی نوشت تا کسی به فدک دست‌درازی نکند. وقتی حضرت‌زهرا(س) از مجلس بیرون آمدند، عمر ایشان را دید و نوشته را گرفت و پاره کرد. به‌دنبال بی‌نتیجه‌ماندن دادخواهی، حضرت فاطمه(س) به مسجد رفتند و سخنرانی معروف به خطبه فدکیه را ایراد کردند.
در سال‌های بعد در دوره عمربن‌عبدالعزیز و ابوالعباس سفاح و مهدی پسر منصور عباسی و مأمون عباسی، فدک به فرزندان حضرت‌زهرا(س) بازگردانده شد و بعدها مجددا پس گرفته شد. امروزه در این منطقه شهری به نام الحائط بنا شده است و باغ و مسجدی آنجا وجود دارد که به بستان فاطمه(س) مشهور است.



بهمن ۲۴ام, ۱۳۹۵ | 10 views | دسته: مذهبی

۲۲ بهمن؛ گزارش نماز جمعه تهران




۲۲ بهمن؛ گزارش نماز جمعه تهران





به گزارش ایرنا، آیت الله محمد امامی کاشانی با بیان اینکه ‌اختلاف سلیقه‌ها، ‌اختلاف هوا و هوس ها است، گفت:‌ قرآن کریم می‌فرماید در اختلاف سلیقه‌ها صبر داشته باشد و هوا و هوس‌ها را از خود دور کنید و در اختلاف سلیقه‌ها به هم نزدیک شوید و یکدیکر را تحمل کنید.

امامی کاشانی با بیان اینکه در جنگ احد ‌دشمن اختلاف ایجاد کرد و مصیبت ها به وجود آورد، ‌خاطر نشان کرد:‌ در جنگ احد از پیغمبر اطلاعت نکردند و عزت و اقتدار آنها رفت.

وی افزود:‌ امروز عزیرترین و قدرتمندترین انسان در روز زمین در طول تاریخ بشریت پیغمبر اکرم(ص) است و بر اساس روایات متواتر، قدرت ولی عصر(عج) از پیغمبر اکرم(ص) و مسیح ابن مریم(ع) بالاتر خواهد بود و شوکت او بی‌نظیر و جهانی خواهد شد.

خطیب جمعه تهران با اشاره به نقش وحدت کلمه گفت:‌ به دنیا نگاه کنید و ببینید دنیا نسبت به ایران چه نظر و چه قضاوتی دارد و چه آشی برای ایران پخت اند و چه می گویند.

وی با بیان اینکه رییس جمهوری جدید آمریکا ورود اتباع هفت کشور را به آمریکا منع می کند و لو اینکه دادگاه این دستور را لغو سازد، اظهار کرد:‌ بحث آمریکا و اسراییل ستیز با اسلام است؛‌ چرا ورود اتباع عراق منع شده،‌ ما با آمریکا نمی‌سازیم عراق که می‌ساخت، ‌سوریه،‌ سومالی و ‌لیبی چرا منع ورود شدند؟

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: ‌پیداست بحث اسلام است؛‌ مفهوم اسلام هم نیست، حقیقت اسلام است و حقیقت اسلام را امام راحل اعلام کرد و دنیا متوجه شد که اسلام چیست.

وی گفت:‌ اسلام به مسلمان اقتدار می‌دهد و مسلمان در اسلام، مقتدر و عزیز هستند و سرنوشت خود را خود پای صندوق انتخابات تعیین می کند؛ ‌اقتصاد و ثروت کشور دست خودش است و اینها نمی خواهند، می‌خواهند تمام ثروت در دست آنها باشد و اخلاق و فرهنگ را به میل خود، هدایت کنند.

امامی کاشانی افزود:‌ بر این اساس است که داعش را تربیت می‌کند و می‌گویند دشمن تروریست هستیم؛ مردم عراق و سرویه را بمباران می کنند و می‌گویند،‌ می‌خواستیم داعش را بزنیم و اشتباه شده است.

وی با بیان اینکه این وضع دشمن است و باید دشمن را بشناسیم و ببینیم امام(ره) چه کرد و ملت چه کردند، گفت: امروز هم که رهبری راه امام(ره) را ادامه می‌دهد باید با وحدت کلمه این راه را برویم و با همه کسر و انکسارهایی که وجود دارد و اختلاف سلیقه که داریم آن راه را طی کنیم.

امامی کاشانی با اشاره به شعر علامه اقبال لاهوری با این مضمون که «خیمه‌های ما جدا، دلها یکی است، از حجاز و چین و ایرانیم ما، شبنم یک صبح خندانیم ما»‌ اظهار کرد:‌ این حجاز و عربستان است که چنین می‌کند و حاکمان هستند که دجال زمانه‌اند و این موضوع به ملت‌ها مربوط نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ‌دنیا و فطرت‌ها خوب می‌بیند که این دنیا با این اوضاع و ناامنی و فساد به دست گروهی از حاکمان است،‌ گفت:‌ اگر این دنیا منهای علی(ع) و فاطمه(س) و مسیح(ع) و مریم(ع) و اگر منهای انبیا(ع) و اوصیا(ع) بود، قابل بقا نبود.



بهمن ۲۳ام, ۱۳۹۵ | 6 views | دسته: مذهبی

دعوت مراجع تقلید از مردم برای حضور باشکوه در راهپیمایی ۲۲ بهمن




دعوت مراجع تقلید از مردم برای حضور باشکوه در راهپیمایی ۲۲ بهمن





به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، آیت‌الله مکارم شیرازی در درس خارج از فقه در مسجد اعظم قم با تبریک سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی گفت: راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن نمایش انسجام و وحدت و موجب شکست نقشه های دشمنان است.

وی افزود: راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال باید پرشکوهتر و پرخروشتر از هر سال باشدتا دشمن بداند تهدیدهایش تاثیری بر ما ندارد.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به تهدیدهای مکرر دشمنان گفت: راهپیمایی ۲۲ بهمن نمایش انسجام و وحدت ایران اسلامی است و اگر در مقابل تهدید ها منسجم تر شویم دشمن میفهمد سیاست تهدید، برای ملت ایران غلط است و تهدید در این جمعیت نفوذ ندارد.

آیت الله نوری همدانی تاکید کرد: ملت انقلابی ایران اسلامی در راهپیمایی ۲۲ بهمن با حضور پرشور و پرشکوه قدرت و عزت خود را به جهانیان نشان خواهد داد.

وی با محکوم کردن یاوه‌گویی استکبار جهانی علیه ایران اسلامی مبنی بر روی میز بودن گزینه نظامی، تاکید کرد: ایران اسلامی پر شکوه‌تر از سال‌های قبل در راهپیمای یوم الله ۲۲ بهمن شرکت می‌کنند و با پایبندی بر آرمان‌های امام و رهبری و شهدا مشت محکمی بر دهان یاوه‌گویان خواهند زد.

آیت‌الله سبحانی نیز در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم با اشاره به یوم الله ۲۲ بهمن گفت: ۲۲ بهمن سرآغاز حکومت اسلامی است و روزی است که همگی باید به آن احترام بگذاریم.

آیت الله علوی گرگانی هم گفت: ملت ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن، عزت و بزرگی نظام جمهوری اسلامی ایران را به رخ جهانیان می کشد.

وی با بیان اینکه دهه فجر، ایام پیروزی حق بر باطل به لطف الهی و عنایت امام عصر (عج) و با رهبری امام خمینی (ره ) است، افزود: ملت ایران به شکرانه نعمت بزرگ انقلاب اسلامی بار دیگر در راهپیمایی ۲۲ بهمن پرشور حضور خواهند یافت.

آیت الله علوی گرگانی دهه فجر انقلاب اسلامی که موفقیت حق بر باطل است را از مصادیق شعائر الهی دانست و گفت: افرادی که اهل تقوا هستند شعائر الهی را تکریم کردند.

وی گفت: ملت ایران در برهه‌های مختلف از امتحان‌های متعدد سربلند بیرون آمدند و این بار هم مانند گذشته با عمل به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب ، مراجع و علما در حماسه ۲۲ بهمن حضور دارند که البته این حضور جای سپاس و قدردانی دارد.
آیت الله علوی گرگانی تصریح کرد: این حضور مردم موجب دلگرمی آن ها نسبت به یکدیگر و ارزش‌های انقلاب اسلامی می‌شود و دشمنان را در رسیدن به اهدافشان ناکام می‌کند.

آیت الله جوادی آملی هم تداوم انقلاب اسلامی را مرهون خون شهدا و ایثارگری جانبازان دانست و افزود: امروز تمام این خدماتی که در جمهوری اسلامی ارائه می‌شود ثوابش برای شهدا و جانبازان نوشته می‌شود چرا که آنها جانشان را برای حفظ دین دادند و امروز حداقل وظیفه ما شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن است.

وی افزود: در زمان انقلاب همه ما در راهپیمایی‌ها و تظاهرات‌ها از ادعیه و اذکار استفاده می‌کردیم و امروز هم، همه باید این سنت الهی را در راهپیمایی‌ها رعایت کنند چراکه این عمل یک عبادت است.



بهمن ۲۲ام, ۱۳۹۵ | 8 views | دسته: مذهبی

مسئولیت اصلی زمامداران اصلاح فضای عمومی و فرهنگ جامعه است




مسئولیت اصلی زمامداران اصلاح فضای عمومی و فرهنگ جامعه است





به گزارش همشهری آنلاین، دکتر محسن اسماعیلی در نودمین جلسه شرح و تفسیر نهج‌البلاغه در مجموعه فرهنگی سرچشمه، با یادآوری کلام امیرالمومنین(ع) مبنی بر توصیه به مسلمانان برای سکونت در «شهرهای بزرگ»، گفت: پس از امر به سکونت در شهرهای بزرگ که محل اجتماع مسلمانان است، امام علی(ع) هشدار می‌دهند که باید از اماکن و مجالسی که سه خصوصیت دارند، بر حذر بود؛ اماکن و مجالسی که زمینه‌ساز غفلت و جفاء هستند و در آنجا کمتر کسانی ما را برای بندگی خدا یاری می‌رسانند: «وَ احْذَرْ مَنَازِلَ الْغَفْلَهِ وَ الْجَفَاءِ وَ قِلَّهَ الْأَعْوَانِ عَلَى طَاعَهِ اللَّهِ». (برحذر باش از مکان‌هایی که بستر غفلت و جفاء؛ یعنی گناه و ظلم هستند و در آنجا یاوران اطاعت پروردگار اندک هستند.)

وی افزود: «منازِل» جمع «مَنْزِل» به معنای محل فرود و نزول است. پس «مَنَازِلَ الْغَفْلَهِ» به معنای جاهایی است که غفلت‌آفرین هستند. هر مکان و محل و جلسه‌ای که زمینه‌ساز غفلت از خدا و قیامت شود، مصداق «مَنَازِلَ الْغَفْلَهِ» است که باید از آن بر حذر بود. «غفلت» نیز به معنای «عدم توجه» به یک چیز و رها کردن آن است. پس ضد غفلت عبارت از توجه، هوشیاری و یقظه است. یقظه یعنى بیدارى؛ چنان‌که امام علی(ع) نیز فرموده‌اند: «ضادُّوا الغَفلَهَ بالیَقَظَهِ»؛ با بیدارى، به جنگ غفلت بروید.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: واژه «الْجَفَاءِ» نیز به معنای دور شدن و کناره‌گیری است. اگر چیزی در جای معمول خود قرار نگیرد، از واژه جفاء برای آن استفاده می‌کنند. به عنوان مثال جای پهلوی انسان در شب، رختخواب است. پس اگر برخلاف معمول از آن دوری گزیند و برای راز و نیاز با خدا برخیزد، «تجافی» کرده است؛ چنان‌که در قرآن شریف است که مومنان واقعی «تَتَجَافَى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِ «ِ (پهلوهایشان از بسترها در دل شب دور می‌شود و پروردگار خود را با بیم و امید می‌خوانند). برای همین است که اگر انسان در مقابل خوبی دیگران واکنش مناسب با مقام انسانیت خود نشان ندهد و بی‌وفایی کند، می‌گویند که «جفاء» کرده است. ظلم و ستم را نیز به همین مناسبت جفاء می‌گویند؛ چرا که به طور معمول و مناسب با شأن انسان نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه به تشریح لطایف و ظرایفی در جمله «وَ احْذَرْ مَنَازِلَ الْغَفْلَهِ وَ الْجَفَاءِ وَ قِلَّهَ الْأَعْوَانِ عَلَى طَاعَهِ اللَّهِ» پرداخت و مواردی نظیر مبنای این هشدار و اهمیت لحظه‌ها در سعادت و شقاوت را بیان کرد.

  • مبنای این هشدار

اسماعیلی در تشریح مبنای این هشدار، گفت: دلیل بر حذر داشتن از چنین مکان‌هایی، تاثیر حتمی و تدریجی فضای جلسات و فرهنگ حاکم بر آن در اعتقاد و رفتار آدمی است. مسئولیت اصلی و دشوار مسئولان و زمامداران هم همین است که فضای عمومی و فرهنگ جامعه را اصلاح و الهی کنند. حضرت ابوتراب صلوات الله علیه فرموده‌اند: «وَاعْلَمُوا … َمُجَالَسَهَ أَهْلِ الْهَوَى مَنْسَاهٌ لِلاِِْیمَانِ وَمَحْضَرَهٌ لِلشَّیْطَانِ»؛ آگاه باشید و این را بدانید که همنشینى با هواپرستان ایمان را به‏دست فراموشى می‌سپارد و شیطان را به حضور می‌کشاند.

وی افزود: در چنین محل و با چنان کسانی بودن موجب غفلت ما از خدا و رها نمودن ما از جانب پروردگار و محرومیت‌مان از رحمت او می‌شود؛ چنان‌که امام سجاد(ع) در دعای ابو حمزه عرضه داشته‌اند که «ای آقای من! … شاید مرا از همنشینى با علما غایب یافتى که خوارم نمودى، یا شاید مرا در گروه غافلان دیدى که از رحمتت ناامیدم کردى، یا شاید مرا انس یافته با مجالس بیکاره‌ها دیدى که مرا به آنان واگذاشتى.» در نقطه مقابل، مجلسی که غفلت‌زدا و بیدارکننده است، انسان را ذاکر و هوشیار می‌کند و لذا امام علی(ع) فرمود: «علَیکَ بمَجالِسِ الذِّکْرِ»؛ بر تو باد به شرکت در مجالس ذکر!

  • اهمیت لحظه‌ها در سعادت و شقاوت

محسن اسماعیلی در بخش دیگر سخنانش در اشاره به اهمیت لحظه‌ها در سعادت و شقاوت، گفت: یک تفاوت لطیف میان این جمله با جمله قبلی آن است که در آنجا حضرت امر به «سکونت» در شهرهای بزرگ فرمودند و در اینجا امر به «دوری» از چنین مکان‌هایی. «سکونت» دربردارنده مفهوم دوام نسبی است؛ یعنی برای حضور و زندگی دائم، شهرهای بزرگ را برگزین. اما در نقطه مقابل نفرموده‌‍ اند که «وَاحذَرِ السُّکونَهَ فی مَنازِلِ الغَفلَه…»؛ بلکه اطلاق دارد؛ یعنی از حضور در چنین مکان‌هایی بپرهیز؛ حتی اگر طولانی‌مدت نباشد. زیرا حتی لحظه‌‌ای حضور در مکان‌های واجد این سه خصوصیت، خطرناک و خسارت‌بار است و باید از آن ترسید.

عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: برای تهذیب نفس و رسیدن به کمال باید دائماً مراقب بود و کافی نیست که گه‌گاه در محافل و اماکن ذکر قرار بگیریم و لذا باید «ساکن» در آنها باشیم. اما برای سقوط از انسانیت و هلاکت، گاهی یک لحظه غفلت و جفا کافی است. خداوند متعال می‌فرماید: «وَإِذَا رَأَیْتَ الَّذِینَ یَخُوضُونَ فِی آیَاتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى یَخُوضُوا فِی حَدِیثٍ غَیْرِه»؛ هرگاه کسانی را دیدی که به قصد تمسخر آیات الهی مشغول بحث و گفتگو هستند، از آنان روی برگردان و جدا شو؛ تا دست از این کار بردارند و وارد بحث دیگری شوند. در چنین جلسه‌ای نباید ماند. ماندن در چنین مکان‌ها و جلسه‌هایی خطرناک و دارای آثار ویرانگری بر اعتقادات انسان است.

وی ادامه داد: جالب است که پیامبر خدا صلى الله علیه و آله این آیه شریفه را بر مجالسی تطبیق فرموده‌اند که در آنها از رهبران عادل یا عیب‌جویی می‌شود یا از مسلمانان غیبت می‌کنند. از ایشان نقل شده است که «مَن کانَ یؤمنُ باللّه ِ و الیَومِ الآخِرِ فلا یَجْلِسْ فی مَجلِسٍ یُسَبُّ فیه إمامٌ، أو یُغتابُ فیه مسلمٌ»؛ هر که به خدا و روز واپسین ایمان دارد، نباید در مجلسى که در آن از امامى بدگویى یا از مسلمانى غیبت مى‌شود، بنشیند. بعد هم به همین آیه استناد فرمود. در همین لحظه‌های کوتاه است که گاهی سرنوشت انسان تغییر می‌کند و با شبهه و تردیدی دین و ایمان خویش را از دست می‌دهد؛ ضمن آنکه شاید در همان لحظه مرگ فرا برسد و ما از چنین مجلسی به سوی خدا برگردیم!

  • تفاوت جلسه با جلساء

به گفته این استاد حوزه و دانشگاه، امام(ع) ما را از حضور در مکان‌هایی با سه خصوصیت برحذر داشته‌اند. اما باید توجه داشت که دو خصوصیت نخست از یک جنس هستند و خصوصیت سوم از جنسی دیگر. در آنجا می‌فرماید که این مکان‌ها زمینه‌ساز غفلت و جفاء هستند؛ فارغ از اینکه افراد حاضر در آنجا چه کسانی باشند! حتی گاهی ممکن است افراد متدین و خوبی هم در آن جلسه باشند، اما اصولاً چنان جلساتی غفلت‌آفرین است، به گونه‌ای که آن افراد صالح نیز نتوانند آن را تغییر دهند و یا حتی حضور آنان در آنجا هم ناشی از غفلت و نسیانی باشد که شیطان آفریده است.

وی افزود: برای مثال، جلسه‌ای که در آن شٌرب خمر می‌شود یا مشغول لهو و لعب هستند، باید فوراً ترک شود؛ و به این نگاه نشود که آدم‌های سالمی هم در آنجا نشسته‌اند یا نه. ممکن است واقعا هم سالم باشند‌، اما غافل! اما در ادامه می‌فرماید: از حضور در جاهایی هم برحذر باش که افراد صالح و کمک‌کننده در اطاعت خدا کم هستند. در اینجا دیگر ملاک، افراد حاضر در آن مکان هستند؛ نه خود آن مکان. ممکن است جایی زمینه‌ساز غفلت و جفاء نباشد، اما زمینه‌ساز ذکر و طاعت هم نباشد، از این مجالس نیز باید برحذر بود. کافی نیست که مجلسی ما را به فساد نکشاند، بلکه باید محل صلاح و رشد و کمال باشد و با کسانی همنشین شویم که به ما در اطاعت خدا و دور شدن از غفلت و جفاء کمک کنند.

اسماعیلی با اشاره به کلام امیرالمومنین(ع) که می‌فرماید «از محل‌هایی که حاضران در آن خوب و یاور تو در بندگی خدا هستند، اما تعداد آنها کم است، برحذر باش»، گفت: به جایی برو که «کثرت» و «اکثریت» با اینها باشد؛ نه اینکه در «قلّت» و «اقلیّت» باشند. پس گاهی خود مجلس ملاک است نه جلساء و حاضران در آن. اگر یک میهمانی یا محفلی اصولاً مستعدّ غفلت و گناه است باید از آن پرهیز شود؛ و فریب حضور افراد خوب در آن را هم نباید خورد. در فقه هم گفته‌اند ملاک حرمت غناء دو چیز است؛ یکی آنکه برای خود فرد موجب طرب باشد، و دیگر آنکه مناسب مجالس اهل لهو و لعب باشد؛ ولو افراد حاضر اهل لهو و لعب نباشند یا بر این فرد اثر نگذارد.

  • حکم افراد استثنایی

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: باز هم تکرار می‌کنیم که ممکن است کسی استثنایی باشد و بتواند یک‌تنه در برابر همه غافلان و جفاکاران بایستد و حتی آنها را بیدار و اصلاح کند. آری! چنین کسانی حکم خاص خود را دارند اما باید مراقب بود که خود را فریب ندهیم و خودمان را بی‌دلیل استثنایی فرض نکنیم. تغییر فضا و شنا کردن بر خلاف جریان آب دشوار است و از هر کسی برنمی‌آید. امام صادق(ع) چنین کاری را به ایستادن و جنگیدن در میان کسانی تشبیه فرموده است که همگی در حال فرار و عقب‌نشینی از میدان جنگ هستند.

وی در پایان گفت: اگر چنین هنری داریم باید بایستیم؛ وگرنه مشمول گفته دیگر امام ششم سلام الله علیه هستیم که فرمود: «لا یَنبغی للمؤمنِ أنْ یَجلِسَ مَجلسا یُعصى اللّه ُ فیهِ و لا یَقدِرُ على تغییرِهِ»؛ سزاوار نیست مؤمن در مجلسى بنشیند که در آن معصیت خداوند مى‌شود و او نمى‌تواند آن وضع را تغییر دهد.



بهمن ۱۸ام, ۱۳۹۵ | 12 views | دسته: مذهبی

۱۵ بهمن؛ گزارش نماز جمعه تهران




۱۵ بهمن؛ گزارش نماز جمعه تهران





به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران عنوان کرد: سی و هشتمین فجر انقلاب فرارسیده است. در این ۳۸ سال مطالب فراوانی گفته شده است. این انقلاب در عرصه داخلی یک ملت را از اسارت رژیم سیاه ۵۷ ساله به درآورد. قصه ، قصه‌ای نبود که یک دولت رفت و یک دولت دیگر آمد بلکه قصه، قصه دولتی بود که نوکر محض بیگانگان بود.

او ادامه داد: دین ستیزی ، عفت ستیزی، استقلال ستیزی، مردم ستیزی و آزادی ستیزی ماموریت‌های این رژیم سیاه ۵۷ ساله بود. چراغ امیدی در دل آزادگان جهان شد که می توانید با حکومت های طاغوتی درافتید و آن‌ها را بر اندازید. این ارمغان ارزشمندی است.

خاتمی از صاحبان سایت‌ها و رسانه‌ها درخواست کرد جوری حرف نزنند که مردم را ناامید کنند؛جوری حرف نزنند که آزادگان دنیا که دل به این انقلاب اسلامی بسته‌اند مایوس شوند؛ این گناه بزرگی است. نمی‌گویم نقاط ضعف را نگویید اما نقاط ضعف را منصفانه بگویید و قله‌های انقلاب را هم بگویید؛ تا روزنامه‌ها و سایت‌ها را باز می‌کنید می‌خوانیم که اینجا و آنجا چنین و چنان شد. در کنار اینها بگویید که روزی روزگاری در این کشور دین ستیزی بود؛ انقلاب اسلامی دین را به صحنه آورد؛ مبارزه با دین اساس اهداف هم پهلوی پدر و هم پهلوی پسر بود.

خطیب نماز جمعه تهران متذکر شد:‌ وقتی نقاط ضعف را می‌گویید این کلمه را هم بگویید که در ۵۷ سال حکومت سیاه پهلوی پدر و پسر مردم هیچ کاره بودند. ساواک اسامی نماینده‌ها را می نوشت و به نخست وزیر می‌داد، نخست وزیر هم به شاه می‌داد . هر که شاه روی اسم اش خط نکشیده بود نماینده بود. اینکه مردم به پای صندوق بیایند یا نیایند مهم نبود. این یعنی بهاندادن به مردم؛ صاحب خانه‌ها هیچ کاره بودند و بیگانگان همه کار بودند. آن‌ها بودند که تصمیم می‌گرفتند. هیچ پست ناب و آبداری نبود که بدون مشورت انگلیس و آمریکا به کسی داده شود. کسی هم که منصوب می‌شد باید سبیل آن‌ها را چرب می‌کرد اما این انقلاب صاحب خانه‌ها را به خانه برگرداند.

خاتمی خطاب به مردم گفت: شما تاکنون در بیش از ۳۰ انتخابات شرکت کرده‌اید و باز هم شرکت می‌کنید ؛ اینها را هم بگویید. چرا فقط برخی مطالب یکسویه مطرح شود؟ در عرصه علمی و فناوری شعار طاغوت، ما نمی‌توانیم بود. استعدادهای جوان را در نطفه خفه می‌کردند و نمی‌خواستند این ملت باورشان شود که می‌توانند. به برکت پیروزی انقلاب اسلامی شعار ما می‌توانیم به صحنه آمد و ما توانستیم در عرصه نانوفناوری، سلول‌های بنیادی، پزشکی، هسته‌ای، داروهای ضد سرطان و فناوری هسته‌ای اقداماتی انجام دهیم چرا اینها را نمی‌گویید.

او بار دیگر تاکید کرد: وقتی ضعف‌ها گفته می‌شود نقاط قوت هم گفته شود. بگوییم که قبل از سال ۵۷ دولتی‌های شاه ایران را مثل یکی از ایالت‌های آمریکا و انگلیس می‌دیدند. برای اینها استقلال معنا نداشت. به برکت پیروزی انقلاب ایران اسلامی سرش را بالا می‌گیرد که اگر تنها کشور مستقل جهان نیست از معدود کشورهای مستقل مستقل جهان است.

خاتمی در پایان خطبه اول نماز جمعه خطاب به صاحبان تاثیر و اهل قلم گفت:‌در امید مردم بدمید نه در ناامیدی. جوری حرف نزنید که دشمن به اجماع مرکب برسد. اجماع مرکب این است که جوری یکدیگر را انتقاد باران کنیم که نظام زیرسوال برود؛ این دولت بگوید دولت قبل کشور را ویرانه کرد، دولت بعدی هم از دولت قبلی انتقاد کند. آیا خروجی آن به جز اجماع مرکب است؟ که بگویند اینها خودشان اعتراف می‌کنند چنین است و چنان است. انتقاد به مسئولان آری اما بعضی‌ها جوری انتقاد می‌کنند که خروجی‌اش این است که نظام زیرسوال برود. این مسئله ناامیدی ایجاد می‌کند . وظیفه ما در این مقطع دمیدن در روح امید در این مردم است. جمعه هفته آینده خواهید دید که مردم بار دیگر با حضور شکوهمند خود دنیا را به تعجب واخواهند داشت.

خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به ولادت حضرت زینب و نقش تاثیرگذار ایشان در قیام عاشورا و روز پرستار ابراز امیدواری کرد که مسئولان عنایت ویژه ای به این قشر داشته باشند.

او در رابطه با دستور ترامپ مبنی بر لغو ویزای هفت کشور مسلمان گفت:‌ سخنگوی کاخ سفید گفته است انگار بعضی ها پیام این انتخابات را نگرفته‌اند. اگر مرادتان ایران است ، ایران ۳۸ سال است که پیام شما را گرفته است. پیام شما مبارزه با دین و اسلام است. شما چه دموکرات و چه جمهوری خواه از روز اول پیروزی انقلاب با اسلام ناب محمدی در تضاد بودید و هستید.

خطیب موقت نماز جمعه تهران متذکر شد:‌عربستان اردوگاه تروریسم در جهان است و مشتی جاهل تروریست پرور در آنجا حکومت می‌کنند. هزاران امریکایی در حکومت ایشان و زیرمجموعه حکومت ایشان در عربستان ترور شده‌اند ولی در این هفت کشور یک امریکایی ترور نشده است.

او با معرفی به عنوان اردوگاه تروریسم گفت:‌ در این کتاب ۸۹ سند در رابطه با تروریست پروری عربستان آمده است. یک پیام این است که شما با اسلام آمریکایی میانه دارید و با تروریست ها رابطه دارید و آن‌ها را تقویت می کنید؛ این پیام، پیام تازه ای نیست.پیام دومتان این است که شما برای انسانیت کمترین احترام قائل نیستید. شما به قراردادهایتان پایبند نیستید و در طول این مدت عهد شکن بوده و هستید.اما واکنشی که مردم ایران دارند این است که ما مثل کوه مقاوم و استوار بر آرمان هایمان ایستاده ایم؛ خسته نشده ایم اما شما را خسته می کنیم.

خاتمی تاکید کرد:‌از ابتدای انقلاب روسای جمهور دموکرات آمدند و ناکام رفتند. روسای جمهور جمهوری‌خواه آمدند و ناکام رفتند. اما ایران اسلامی مثل سرو قامت کشیده ایستاده و ایستاده خواهد ماند. در راستای همین پیام است که ما رزمایش موشکی داریم. رزمایش موشکی ما جلوه اقتدار ماست. ما در دنیای گرگ‌ها زندگی می‌کنیم، گرگ‌هایی مثل دولت استکباری امریکا؛ آیا در این دنیای گرگ‌ها ما سلاح نداشته باشیم و آن‌ها هر غلطی که می خواهند بکنند؟ در برجام هم همانگونه که مسئولین ما گفتند یک کلمه راجع به اینکه ما رزمایش موشکی نداشته باشیم نیست؛ می‌گویند نقض برجام است‌؛ اگر می‌خواهید یک ناقض برجام پیدا کنید ، امریکا است. تجدید تحریم ده ساله به تصریح مسئولان نظام ما نقض عهد صریح برجام بود.

خطیب نماز جمعه تهران در رابطه با حادثه پلاسکو نیز عنوان کرد: شهیدان حادثه پلاسکو و آتش نشانان قهرمان به حق استحقاق قهرمان ملی بودن را دارند. در این عرصه همه مسئولان سنگ تمام گذاشتند ؛ بدور از هر گونه قضاوت های کذایی دولت، شهرداری، آتش نشانان ، سپاه ،‌ارتش ، هلال احمر، صدا و سیما و نیروی انتظامی سنگ تمام گذاشتند و همدلی خوبی نشان دادند. مردم ما هم گل کاشتند و تا شنیدند آتش‌سوزی گسترده است خود را به تهران رساندند و برای خون دادن در مراکز اهدای خون صف کشیدند و در تشییع جنازه آن‌ها نیز شایسته‌ترین تجلیل را داشتند.

او ادامه داد: پیام های رهبری نیز کارگشا بود. هنوز عزیزان ما در آوار بودند که بعضی‌ها به دنبال پیدا کردن مقصر بودند. آقا فرمودند بگذارید این عزیزان پیدا شوند بعد تحلیل کنیم و تجلیل شایسته‌ای از این عزیزان داشتند. مردم و مسئولین همکاری کنند و بافت های فرسوده باید تا دیرنشده تجدید بنا شود و نگذاریم در جای دیگر چنین حوادث تلخی پیش بیاید.

خاتمی متذکر شد:‌ رذیلانه ترین کاری که در این ده روز انجام شد نشر شایعات و اکاذیب در فضای مجازی بود که با کمال بی رحمی صورت می‌گرفت و استفاده ابزاری ، جناحی و سیاسی از مسئله ای که باید نگاه ملی به آن داشت صورت گرفت.

وی در ادامه با گرامیداشت یاد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت:‌ در این مدت خاطرات فراوانی از شخصیتی که در تمام عمرش دغدغه انقلاب بود شنیدید و خواهید شنید. مردم ما در تجلیل از آیت‌الله هاشمی سنگ تمام گذاشتند. مردم از چه چیزهایی تجلیل کردند؟ از عنصر سبقت در انقلاب. این یک ارزش است. در دوره ای که زندان و شکنجه بود آیت‌الله هاشمی قهرمان مبارزه، طراح و مدیر مبارزه بود.

خاتمی خاطر نشان کرد: مسئله دیگر عنصر خدمتگذاری است. مردم خدمتگذاران خود را دوست دارند. ایشان در عرصه های کلیدی نظام با انگیزه خدمت آمد و خدماتی ارزشمند به مردم ارائه داد. همچنین عنصر ارادت به ولایت را باید در نظر گرفت. مردم به تجلیل و تکریم از شخصیتی آمدندکه رفیق ۵۹ ساله مقام معظم رهبری بود. مردم از شخصیتی تجلیل کردند که می گفت عشق من آقای خامنه ای است. عنصر دیگر و قابل توجهی که در مورد آیت‌الله هاشمی وجود دارد ، استکبار ستیزی او بود که در عرصه هایی قهرمانانه در مقابل بدخواهان انقلاب ایستاد. خطابه‌های پرشور ایشان برای عدم کفایت سیاسی بنی صدر از یاد مردم نرفته است. صحنه تشییع پیکر ایشان صحنه وحدت بود. این مانور ، مانور ستودنی و رزمایش بود. انتظار داریم بعضی ها این مانور وحدت را تبدیل به مانور تفرقه نکنند. استفاده ابزاری کردن از آقای هاشمی رفسنجانی یعنی مانور وحدت را به مانور تفرقه تبدیل کردن. آنچنان که استفاده ابزاری از امام (ره) و مقام معظم رهبری غلط است. استفاده ابزاری از شخصیت های ملی این کشور ضایع کردن آن‌ها است. آنهایی که دوست آقای هاشمی هستند باید در مقابل حرکات تفرقه افکنانه بیایستند.

او در پایان روز ۱۹ بهمن سالروز بیعت همافران ارتش امام (ره) را گرامی داشت.



بهمن ۱۶ام, ۱۳۹۵ | 9 views | دسته: مذهبی

تاثیرپذیری انقلاب اسلامی از پیام زینب (س)




تاثیرپذیری انقلاب اسلامی از پیام زینب (س)





، بنابراین راز سرافرازی حضرت زینب (س) و سایر شیعیان واقعی اهل عترت (ع) را نباید صرفاً در تاریخ اسلام یافت بلکه باید در مفاهیم قرآنی جستجو کرد.

به گزارش تسنیم، تقارن ولادت با سعادت حضرت زینب (س) با ایام‎الله دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی ایران موضوعی است که می‎توان از آن نکات قابل توجهی نسبت به مهم‎ترین شاخصه‎های فرد مسلمان و تابع ارزش‌های الهی داشت. حضرت زینب (س) که اوج بروز صفات خود را در جریان عاشورای حسینی (ع) داشتند، شاخص بسیار مهمی برای تمام انقلابیون مسلمان و شیعه در تمام دوران‌ها قرار گرفتند که نیاز است به برخی شاخصه‎های انقلابی حضرت اشاره‎ای شود.

اولین شاخصه این بانوی مکرم اسلام، همراهی کامل با امامان معصوم (ع) در تمام لحظه‎های زندگی بود. این همراهی و تبعیت مسأله‎ای است که ریشه در آموزه‎های قرآن کریم دارد و از آنجایی که حضرت زینب (س) در مکتب وحی رشد یافتند و با معلمان واقعی قرآن مأنوس بودند، این آموزه را تا حد بسیار زیادی آموخته بودند. به عنوان مثال این آموزه قرآنی که خداوند فرمود: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ؛ اى کسانى که ایمان آورده‏‌اید خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولیاى امر خود را [نیز] اطاعت کنید» جزو یکی از مصادیقی است که حضرت زینب (س) در طول زندگی مبارک‌شان به آن تقید داشتند و همواره اطاعت از ولیّ امر را مساوی با اطاعت از خداوند متعال و رسول گرامی اسلام (ص) می‎دانستند.

داشتن چنین ویژگی‎های بارز قرآنی باعث شده بود حضرت زینب (س) را در ردیف برترین زنان عالم و حتی شیعیان عالم قرار دهد و نکته مهم اینجاست که تمام این ویژگی‎ها را مرهون همراهی و تبعیت با امام عصر خودشان هستند. خیلی از افراد در طی تاریخ قرآن و مفاهیم عالی آن را مطالعه کردند، اما به دلیل اینکه ارتباط مناسبی با امام معصوم(ع) برقرار نکردند، هیچ گاه افراد برجسته و الگو برای سایر شیعیان نشدند، زیرا حضرت زینب (س) مفهوم ثقلین را آموخته بود و تبعیت از کتاب و عترت (ع) را در یک راستا می‌دید، بنابراین راز سرافرازی حضرت زینب (س) و سایر شیعیان واقعی اهل عترت (ع) را نباید صرفاً در تاریخ اسلام یافت بلکه باید در مفاهیم قرآنی جستجو کرد.

اما در ماجرای انقلاب اسلامی ایران بروز چنین خصلت‌ها از سوی مردم کشورمان باعث شد تا این انقلاب به ثمر بنشیند و ثمرات و برکاتش تا ظهور امام زمان (عج) ادامه یابد، زیرا تا زمانی که مردم تابع اوامر خداوند و ولیّ زمانه بودند، خداوند آنها را پیروز میدان می‌کرد و این مدل را جز در ماجرای عظیم عاشورای حسینی و رفتار شیعیانی مانند حضرت زینب (س) نمی‎توان یافت. لذا امام خمینی (ره) بارها پیروزی انقلاب را به آموزه‎های عاشورا نسبت می‎دادند؛ به عنوان مثال فرمودند: «انقلاب اسلامی ایران، پرتوی از عاشورا است» (صحیفه نور، ج۱۸، ص۲۲) و یا در جای دیگر اشاره داشتند: «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.»



بهمن ۱۵ام, ۱۳۹۵ | 13 views | دسته: مذهبی

سخنرانی وعاظ اسلامی خارجی در یک ایالت مالزی ممنوع شد




سخنرانی وعاظ اسلامی خارجی در یک ایالت مالزی ممنوع شد





به گزارش ایرنا، «ادریس هارون» سروزیر ایالت ملاکا، یکی از ۱۳ ایالت مالزی، به خبرنگاران گفت که واعظان خارجی از سخنرانی و مذاکره در مورد اسلام در این ایالت محروم شده‌اند.

وی گفت: سخنرانی خارجی‌ها و وعاظ اسلامی سایر کشورها و مذاکرات‌شان می‌تواند تاثیر منفی به همراه داشته باشد.

به نوشته تارنمای «مالزی آزاد امروز»، وی گفت: ما شرایط سختگیرانه‌تری برای ورود سخنرانان اسلامی خارجی وضع کرده‌ایم تا از گسترش موضوعات و مسائل منفی جلوگیری شود.

بلندپایه‌ترین مقام اجرایی ایالت ملاکا مالزی اعلام کرد: در مجموع ۱۵۷ سخنران از سال ۲۰۱۵ میلادی از کشورهای اندونزی، لیبی، پاکستان، سوریه، تایلند، یمن، مصر، لبنان، سنگاپور، هند، عراق و اردن وارد مالاکا شده و سخنرانی کرده‌اند.

وی گفت: سخنرانان و وعاظ محلی در مالزی به خوبی حساسیت‌های مذهبی و فرهنگی داخلی را درک می‌کنند تا در مورد اسلام سخنرانی کنند.

به گفته وی، وعاظ خارجی فرهنگ و حساسیت‌های ما را درک نمی‌کنند و ممکن است سخنرانی آنها موجب توسعه نفرت شده، افراد را تحریک کرده و یا روابط هماهنگ بین نژادهای مختلف مالزی را به خطر اندازد.

مالزی کشوری چندنژادی است و به رغم نقاط قوتی که از این ترکیب جمعیتی کسب کرده، تضادهای فرهنگی بین آن‌ها برخی از مواقع بدنه فرهنگی – اجتماعی این کشور را دچار تنش کرده است.

حدود ۶۱ درصد از جمعیت ۳۰ میلیون نفری مالزی را مسلمانان، ۲۰ درصد را بوداییان، ۹ درصد را مسیحیان، هفت درصد را هندوها و ۱۰ درصد را سایر گروه‌های مذهبی و اعتقادی تشکیل می‌دهند.

سروزیر ایالت ملاکا مالزی گفت: من می‌ترسم سخنرانی وعاظ خارجی به رادیکالیسم، بی‌اعتمادی و نفرت در بین ادیان منجر شود.

«ذاکر نایک» رهبر سلفی هند آوریل سال گذشته از سخنرانی در ایالت ملاکا با عنوان «شباهت‌های بین هندو و اسلام» منع شد.



بهمن ۱۵ام, ۱۳۹۵ | 12 views | دسته: مذهبی