خدمات

لیست خدمات

وبمستر

خدمات وبمستر

فروشگاه

آماده‌سازی اساسنامه سازمان نظام هنری




آماده‌سازی اساسنامه سازمان نظام هنری





به گزارش مهر، محمدمهدی حیدریان ؛  رییس سازمان سینمایی در باره بر همکاری سازمان  سینمایی با خانه سینما در زمینه تدوین اساسنامه سازمان نظام هنری که سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آن تاکید ویژه دارد، گفت: از همان روز اول که من به سازمان سینمایی آمدم مدیرعامل خانه سینما عضو شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی شد و در جلسات ما شرکت داشت تا نسبت به مسئولیت هایی که صنوف باید بر عهده گیرند مطلع شود و در جریان نوع برنامه‌ریزی و سیاست گذاری ها قرار گیرد.

وی ادامه داد: در مورد سازمان نظام هنری باید بگویم که اساسنامه هایی که در حوزه هنر پیش از این کار شده بود به دولت ارائه شده است و مراحل آخر خود را سپری می کند که البته خانه سینما از تمام این مراحل باخبر است. همچنین مدتی پیش جلسه ای با  اعضای خانه سینما، خانه موسیقی و خانه تئاتر داشتیم که آنها نیز کمیته ای ایجاد کردند و مشغول تطبیق اساسنامه و آماده کردن آن برای این سه حوزه هستند.

معاون وزیر ارشاد خبر داد: از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قول گرفته ایم که به محض آماده شدن این مراحل، بررسی سازمان نظام هنر در اولویت قرار گرفته و خارج از نوبت مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان هر چه سریع تر این نظام را تشکیل داد.

وی در پاسخ به اینکه آیا جشنواره فیلم فجر سال آینده نیز به صورت تفکیک شده بخش ملی و جهانی برگزار می شود یا خیر، بیان کرد: برای تصمیم گیری در این زمینه بسیار زود است. البته این را هم باید بگویم که بعد از پایان جشنواره فیلم فجر سال گذشته یک کمیته فنی تشکیل شده است که بررسی های لازم درباره چگونگی برگزاری جشنواره صورت گیرد. قطعا تغییرات و تفاوت هایی در جشنواره خواهیم داشت اما این که این تغییرات با تفکیک دو بخش ملی و جهانی همراه شود یا خیر ظرف ۲ ماه آینده مشخص می شود.

حیدریان در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا محمد حیدری به عنوان دبیر جشنواره ملی فیلم فجر ابقا می شود، گفت: برنامه ها، سازمان و تشکیلات را معرفی می کند و سازمان نیز مدیر خود را معرفی می کند. باید دید ساز و کارهای جشنواره چه می شود و از چه بخش هایی تشکیل می شود تا برای آن مدیر مناسب انتخاب شود.



اردیبهشت ۲ام, ۱۳۹۶ | 13 views | دسته: هنر

مروری بر چند خبر جشنواره‌ی جهانی فیلم فجر




مروری بر چند خبر جشنواره‌ی جهانی فیلم فجر





به گزارش ایسنا طبق گزارش رسیده، در سالن شماره یک چارسو فیلم‌های«درود از فوکوشیما» به کارگردانی « دوریس دوریه» محصول کشور آلمان، ساعت ۱۳:۳۰ ، « فارغ التحصیلی» ساخته «کریستین مونجیو» ،محصول کشور «رومانی » ساعت ۱۷:۴۵ ، «گناهکاران»  به کارگردانی« ایوان دی گائونا» محصول کشور کلمبیا، ساعت ۲۰ ،« شب دراز فرانیسکو سانکتیس» به کارگردانی « آندریا تستا و فرانسیسکو مارکز» محصول کشور آرژانتین ، ساعت ۲۲:۱۰ و «قطاری به سوی بوسان» به کارگردانی «یئون سانگ هو» محصول کشور کره جنوبی ، ساعت ۲۳:۴۵ برای عموم نمایش داده می‌شوند.

در سالن شماره دو چارسو فیلمهای«پاریس سفید» به کارگردانی « لیدیا ترکی» محصول کشور فرانسه ،ساعت ۱۱:۲۰ ، «آپاندیس» ساخته «حسین نمازی» محصول کشور ایران ،ساعت ۱۳ برای هیات داوران و اهالی رسانه  به نمایش در می‌آیند.

فیلم «باد سیاه» به کارگردانی « حسین حسن» محصول مشترک کشورهای عراق،آلمان و قطر ساعت ۱۴:۳۰ به طور اختصاصی برای اهالی رسانه نمایش داده می‌شود.

فیلم «سرگذشت ملانی» به کارگردانی «ویستور کاپریش» محصول مشترک کشورهای لتونی،جمهوری چک و فنلاند،ساعت ۱۶:۱۰ برای عموم نمایش داده می‌شود. در این سالن همچنین دو فیلم « پادشاه بلژیکی‌ها» به کارگردانی« پیتر بروزنس» و «جسیکا وودورث»  محصول  کشورهای بلژیک ،هلند و بلغارستان،ساعت ۱۸:۲۰ و « تور» ساخته «کیم کی دوک» محصول  «کره جنوبی» ساعت ۲۰:۱۰ برای اهالی رسانه نمایش اختصاصی خواهد داشت.

در  سالن شماره ۳ چارسو فیلم «در تبعید» ساخته « تین وین نایگ» محصول کشورهای«آلمان» و «میانمار» ساعت ۱۲:۴۵۰برای عموم ،«تبعیدی» به کارگردانی « دیویس سیمانیس» محصول کشور لیتوانی ،ساعت ۱۴:۱۰ برای اهالی رسانه و هیات داوران نمایش داده می‌شوند.

دو پکیج فیلم کوتاه هم در همین سالن در سانس‌های ۱۶:۱۵  و ۲۰:۴۵ نمایش عمومی دارند. فیلم‌های «پایان رویاها» به کارگردانی «محمدعلی طالبی» محصول ایران در ساعت ۱۸:۴۵ برای اهالی رسانه و هیات داوران و «مادر» ساخته « ریری رضا» محصول کشور اندونزی، ساعت ۲۲ برای عموم نمایش داده می‌شوند.

فیلم های سالن شماره ۴ چارسو که برای عموم نمایش داده می‌شود و نمایش ویژه و خاص برای اهالی رسانه و هیات داوران ندارد عبارتند از « جیب‌بر» ساخته « روبر برسون» محصول کشور فرانسه در ساعت ۱۳،« روشنایی‌های شهر» ساخته « چارلی چاپلین» محصول ایالت متحده امریکا در ساعت ۱۴:۳۰ ،« رازی در جعبه» ساخته « خاویر اسکیردو» محصول کشور اکوادور،ساعت ۱۶:۵، « کِدی» ساخته« سیا ترون»  محصول کشور« ترکیه» ساعت ۱۷:۴۰ و « گرگ و بره» ساخته « شهربانو سادات» محصول مشترک کشورهای افغانستان،دانمارک و فرانسه در ساعت ۱۹:۱۰،« تاج  و تخت» به کارگردانی « لی جون کی» محصول کره جنوبی ،ساعت ۲۱ و « تونل» ساخته « کیم سئونگ هان» محصول کشور کره جنوبی ساعت ۲۳:۳۰ روی پرده می‌روند.

در سالن شماره ۵ چهارسو هم فیلم‌های بخش بازار به نمایش در می‌آیند.

حضور تهیه کننده فیلم‌های هانکه در دارالفنون جشنواره جهانی فیلم فجر

کارگاه تهیه‌کنندگی با حضور ویت هایدوشکا، تهیه کننده آلمانی، علیرضا شجاع نوری، دبیر نشست‌های تحلیل فیلم، مازیار میری، مدیر بخش دارالفنون، محمدمهدی عسگرپور، کارگردان سینمای ایران، امیر اسفندیاری، معاون امور بین‌الملل و هنرجویان دارالفنون روز پنجشنبه ۳۱ فروردین در سالن شماره چهار پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

هایدوشکا ضمن خوشامد گویی به هنرجویان گفت: می‌خواهم در مورد «خانه هنر» با شما صحبت کنم و شما بعد از این به نتیجه خواهید رسید که چقدر «خانه‌های هنر» در وضعیت کنونی نقش بازی می‌کنند و موثر هستند. این لغت ابتدا از آمریکای قرن بیستم سرچشمه گرفته که به فیلم‌های هنری می‌گفتند.

او ادامه داد: از حدود اوایل دهه شصت در اروپا بحث «خانه هنر» بیشتر به فیلم‌هایی با مضمون آزادی جنسی اختصاص داشت و اتفاقا در همان زمان آمریکایی‌ها فقط با کدهای خاصی می‌توانستند در فیلم‌هایشان درباره چنین موضوعاتی صحبت کنند. در این مسائل اروپا پیشرو تر از آمریکا بود.

هایدوشکا در رابطه با کلمه «خانه هنر» عنوان کرد: اما امروز «خانه هنر»، لغتی است که ضد جریان اصلی سینما را نشان می‌دهد و این شکل فیلمها بسیار غریب افتاده‌اند. پولی برای ساخت آنها در آمریکا داده نمی‌شود. اصلا بازیگران و عوامل فیلم در آمریکا حاضر نیستند در فیلمی که با کمتر از ۲۵ میلیون دلار تهیه شود، حضور پیدا کنند.

او افزود: فیلم «خانه هنر» مشخصات خاص خودش را دارد. بحث سر کم بودن پول تولید این نوع فیلم ها نیست. در واقع این صنعتی است که نمی‌شود خیلی رویش حساب کرد. دیالوگ‌ها، بیشترین نقش را در فیلم های «خانه هنر» بازی میکنند. این فیلم‌ها بیشتر در زمینه اخلاق تهیه می‌شوند بنابراین از این جهت خیلی سرگرم کننده شاید نباشند. به همین دلیل است که مورد استقبال چندانی هم قرار نمی گیرند.

تهیه کننده فیلم‌های هانکه تاکید کرد: شاید این اشتباه باشد که فیلم های «خانه هنر» را فقط فیلم‌های جدی بدانید. اصلا اینطور نیست. به سادگی یک فیلم کمدی خوب هم می تواند فیلم «خانه هنر» باشد.

او درباره اختلاف بزرگ فیلم‌های آمریکایی، هالیوودی و «خانه هنر» اروپایی گفت: این اختلاف بزرگ بیشتر در مونتاژ است. در آنجا حرف نهایی را تهیه‌کننده می‌زند اما در «خانه هنر» نویسنده و کارگردان هم حرفی دارند. به این دلیل که «خانه هنر» فقط برای فروش نیست و بحث هنری آن هم مطرح است. در هر حال نتیجه این است که ما نتوانستیم با فیلم های «خانه هنر»،  فیلم‌های سودآور و مردم پسندی تولید کنیم.

هایدوشکا در ادامه توضیح داد: در واقع وسایل و روش ساخت فیلم یکی است اما در آمریکا سرمایه سنگینی در پشت ماجرا وجود دارد که در اروپا این چنین نیست. هانکه فیلم‌هایش را در اروپا تولید کرده است و او فقط از ما می‌خواست که اعضای اصلی ساخت تیمش را به او بدهیم. اما مثلا فیلمبرداری که کارهای هانکه را فیلمبرداری کرده و هم اکنون در کانادا در حال ساخت فیلمی برای آمریکاییهاست می‌گوید آنها بعد از اتمام زودهنگام صحنه‌ای که برداشت از آن سه ساعت در نظر گرفته شده بود، به سراغ صحنه بعدی نرفتند. آنها آنقدر آنجا ماندند تا آن سه ساعت تمام شود. یا مثلا این که در صحنه‌ای از فیلم که نیاز به جنگل داشتند، در میان جنگلی طبیعی، جنگل مصنوعی ساختند. فقط ۱۲ نفر روی این جنگل مصنوعی کار میکردند اما وقتی همه چیز تمام شد. با این که جنگل مصنوعی زیبا بود کارگردان اعلام کرد که آن را دوست ندارد و نمیخواهد. اما ما در اروپا چنین امکاناتی نداریم که بدین شکل عمل کنیم.

او در خصوص سوال یکی از هنرجویان در رابطه با ارتباط تهیه‌کننده و کارگردان گفت: باید اعتماد متقابلی بین کارگردان و تهیه کننده وجود داشته باشد و هر دو طرف به همدیگر کاملا اعتماد داشته باشند. اولین فیلم هانکه را من تهیه‌کنندگی کردم. چهار هفته از فیلمبرداری گذشته بود که آقای هانکه به من زنگ زد و گفت این فیلمبردار اصلا آن چیزی را که من می‌خواهم انجام نمی‌دهد. او دارد طوری فیلمبرداری می‌کند که در فیلم های تبلیغاتی انجام می شود.  به او گفتم آرام باش. من فردا سر لوکیشن خواهم آمد و البته اصلا نمی‌خواهم تصمیم بگیرم حق با چه کسی است. و بعد از آنها خواستم یک بار آنطور که فیلمبردار می‌خواهد صحنه‌ای را فیلمبرداری کنند و یکبار آنطور که کارگردان می‌خواهد.

هایدوشکا ادامه داد: بعد همه فیلم‌های خام را گرفتم و در یک سالن واقعی سینما تماشا کردم. نتیجه این بود که برداشت مورد نظر کارگردان، دقیقا همان چیزی بود که فیلم می‌طلبید. البته فیلمبردار با من قهر کرد و حتی در زمان اکران حضور پیدا نکرد.

او درباره تجربه تهیه کنندگی خودش گفت: من اولین کسی هستم که فیلم خودم را می بینم و چون خودم را به عنوان تماشاچی در نظر می گیرم، هیچ وقت به استودیو تدوین نمی روم. من فیلمنامه را می شناسم، در جریان لوکیشن ها و زمان فیلمبرداری هستم. می‌دانم نتیجه کار چه چیزی باید باشد.

هایدوشکا عنوان کرد: قبل از هر چیز باید قلب قوی و پر از احساس داشته باشید. شما باید عاشق فیلمتان باشید. تهیه کننده‌ای مثل من که در طول عمرش تا به امروز، بیش از ۷۰،  ۸۰ فیلم تولید کرده به تجربه و حس ششمی می‌رسد که قابل انتقال نیست.  مهم این است که در ابتدا بسیار فیلم تماشا کنید و از دیگران یاد بگیرید. قبل از هر چیز به عنوان تولید کننده باید فیلمنامه را بشناسید و بتوانید آن را بخوانید.

او ادامه داد: اگر به استعداد کارگردانی که فیلمش را می‌خواهید تهیه کنید اعتماد دارید، بگذارید او کارش را انجام دهد. چرا که یک کارگردان نمی‌تواند بحث روحی و روانی فیلم را با کسی تقسیم کند یا به کسی توضیح دهد. اولین فیلم هانکه را من ساختم. بسیاری از فیلمسازان دیگر مانند او اولین تجربه شان را با من داشتند. به هر حال وقتی می‌خواهید فیلم تولید کنید حتما مادربزرگ  و همسرتان را از دست می‌دهید. باور کنید به بسیاری قول دادم تا در جشن تولدشان شرکت کنم و با آنها باشم. اما به خاطر تولید فیلم نتوانستم. به همین دلیل بیشترین طلاق در صنعت سینما اتفاق می افتد.

هایدوشکا به هنرجویان توصیه کرد: اگر می‌خواهید وارد صنعت سینما شوید و فیلم تولید کنید. باید بدانید که تمام زندگی تان را در بر می‌گیرد و دیگر متعلق به خودتان نخواهید بود. قبل از این که فیلم و سینما آموزش ببینم، بحث اقتصاد و تجارت را یاد گرفتم. من کاملا به بحث‌های حقوقی و مسائل مالی آگاه بودم. در کنار آن تئاتر آموزش دیدم و فلسفه و روانشناسی خواندم. هنوز که هنوز است فلسفه به من در شغلم بسیار کمک می کند. و درنهایت اینکه هر جا می خواهید موفق باشید باید سعی و کوشش کنید.

این کارگاه آموزشی با پرسش های متعدد هنرجویان به پایان رسید.

بهمن فرمان‌آرا برای برگزاری کارگاه کارگردانی به سی و پنجمین جشنواره جهانی فجر آمد.

بهمن فرمان‌آرا کارگاه کارگردانی سینما برای هنرجویان دارالفنون برگزار کرد. این نخستین بار است که فرمان‌آرا کارگاهی را برای هنرجویان سینما برگزار می‌کند و این اتفاق در جشنواره سی و پنجم جهانی فجر افتاد. 

همچنین امروز کارگاه انتخاب بازیگر و بازیگردانی توسط رضا کیانیان و کارگاه فیلمسازی با حضور فردریک‌تور فردریکسون از ایسلند که همراه با نمایش یکی از فیلم‌های این کارگردان است، برگزار خواهد شد.

در بخش دارالفنون ۱۱۰ هنرجو از ۳۳ کشور جهان از جمله ایران حضور دارند و در کارگاه‌های مختلف شرکت می‌کنند. «دارالفنون» که اردوی استعدادیابی (Talent Campus) جشنواره محسوب می‌شود، با هدف آموزش و کشف استعدادهای جوان فیلمسازی در منطقه و سایر کشورها راه اندازی شده و با توجه به کم سابقه بودن این اتفاق در خاورمیانه و آسیا، استقبال قابل توجهی از آن شده است.

کارگاه‌های دارالفنون دو روز پیش از شروع جشنواره آغاز و دو روز زودتر از پایان جشنواره به اتمام می‌رسند.

فردا اولین روز برنامه‌های بزرگداشت کیارستمی 

صمدیان مدیر بخش بزرگداشت عباس کیارستمی و نمایش‌ها و رویدادهای ویژه جشنواره جهانی فجر اعلام کرد: امسال مراسم بزرگداشت سه روزه عباس کیارستمی از دوم تا چهارم اردیبهشت ماه ساعت ۱۵:۳۰ تا  ۱۷:۳۰ در پردیس چارسو برگزار می‌شود.

او اظهار کرد: برنامه‌های روز اول بزرگداشت (۲ اردیبهشت) به برررسی ابعاد شخصیتی، هنری و بین‌المللی عباس کیارستمی اختصاص دارد که با حضور مهمانان شاخص جهان سینما از کشورهای مختلف از جمله ویکتور اریسه فیلمساز اسپانیایی، فردریک‌تور فردریکسون کارگردان از ایسلند، سمیت کاپلانوغلی کارگردان از ترکیه، گاتفری چشایر منتقد از آمریکا در سالن شماره ۱ چهارسو برگزار می‌شود.

صمدیان همچنین ادامه داد: علاوه بر صحبت‌های مهمانان خارجی جشنواره درباره عباس کیارستمی، پیام‌های تصویری چهره‌های شاخص سینمای جهان از جمله ژولیت بینوش بازیگر فرانسوی، مارتین اسکورسیزی فیلمساز امریکایی، ژیل ژاکوب رئیس سابق جشنواره فیلم کن، جف اندرو منتقد سینما از انگلستان، لوکا بیگاتزی مدیر فیلمبرداری از ایتالیا، جاناتان روزنبام منتقد امریکایی و خانم مهرناز سعیدوفا پژوهشگر سینما از شیکاگو به همراه پیام تصویری از اصغر فرهادی که در حال حاضر برای ساخت فیلمش در اسپانیا حضور دارد، پخش خواهد شد.

در ابتدای برنامه روز اول بزرگداشت عباس کیارستمی، آخرین ساخته او با نام «مرا به خانه ببر» با مدت زمان ۱۶ دقیقه که تدوین آن در زمان بستری بودن او در بیمارستان و منزل به پایان رسیده بود، به  نمایش در می‌آید.

کتاب «غربی‌زداییِ مطالعات فیلم» در جشنواره جهانی فیلم فجر رونمایی می‌شود

کتاب «غربی‌زداییِ مطالعات فیلم» روز سه‌شنبه ۵ اردیبهشت با حضور دکتر رضا داوری اردکانی در پردیس چارسو رونمایی خواهد شد.

کتاب «غربی‌زداییِ مطالعات فیلم» روز سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ساعت ۲۰ با حضور دکتر رضا داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم، دکتر نسیم پاک‌شیراز استاد مطالعات فیلم دانشگاه ادینبرا اسکاتلند و دکتر انیس دویکتور استاد دانشگاه سوربن فرانسه در پردیس چارسو رونمایی خواهد شد.

کتاب «غربی‌زداییِ مطالعات فیلم» مشتمل بر ترجمه‌ی مقدمه، چهار مقاله، و سه گفت‌وگوی منتخب از کتاب DE-WESTERNIZING FILM STUDIES است که با دبیری«سائر مَتی با» و «ویل هیگبی» و توسط انتشارات راتلِج در سال ۲۰۱۲ وارد بازار کتاب شده است. کتاب حاضر توسط گروهی از مترجمان و به کوشش سیدعماد حسینی منتشر شده است. سید محمد آوینی، مجید اخگر، شهاب اسفندیاری، فرزام امین صالحی، رحیم قاسمیان و احسان لطفی مترجمان دیگر این مجموعه هستند.

کتاب «غربی‌زداییِ مطالعات فیلم» با پشتیبانی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری ترجمه و با حمایت جشنواره جهانی فجر در انتشارات خانه هنرمندان ایران منتشر شده است.

در بخشی از توضیحات پشت جلد این کتاب آمده است: «اگر مطالعات فیلم از جایی آغاز شده باشد، آیا فقط از آن‌جا آمده و فقط به آن‌جا تعلق دارد؟ درست است که فیلم از جایی ظهور کرده، اما از آن مهم‌تر این است که به دیگر نقاط انتقال یافته است. در نقاط بسیاری پذیرفته شده، بازآفرینی شده، ساخته شده، تماشا شده، تحلیل شده، و افراد گوناگون برای مقاصد گوناگون با نتایج گوناگون به آن شکل داده‌اند. فیلم به عنوان یک هنر، جهانی است، جهانی ساخته می‌شود، و توسط جهان دریافت می‌شود.»

نقد مستند برگزیده «کنکور» در جشنواره جهانی فیلم فجر

فیلم مستند « کنکور» ساخته «کلر سیمون» محصول کشور فرانسه، شنبه دوم اردیبهشت،ساعت ۱۷:۴۵ در سالن شماره ۱ چارسو به نمایش در می آید.

در جلسه نقد و بررسی این فیلم مهرنوش شجاعی ( کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی) و امید شهبازی (مدیریت آموزش و ناظر و برنامه ریز کنکور) حضور دارند.

مستند «کنکور» که در بخش مستند زیرذره بین نمایش داده می شود به موضوع پذیرش و کار سخت در طول سال و امتحان‌ها می‌پردازد و از رابطه ما با افراد مهم در هنر پرتره‌ای می‌سازد که نشان می‌دهد یک حرفه چگونه وارثانش را انتخاب می‌کند.

این مستند در جشنواره‌های فیلم« لندن» ،«ترو،فالس» و « ونیز» نمایش داده شده و جوایز « وینز کلاسیک» و بهترین مستند درباره سینما را از آن خود کرده است.



اردیبهشت ۲ام, ۱۳۹۶ | 8 views | دسته: هنر

سریال توقیفی سهم نسیم شد




سریال توقیفی سهم نسیم شد





به گزارش همشهری، پس از برطرف شدن مشکل فیلم سینمایی «سه بیگانه» و اکران نوروزی آن، نوبت به یک سریال توقیفی از مهدی مظلومی رسید تا پس از ناکامی اولیه در رسیدن به آنتن و پس از آن ناتمام ماندن پخش در شبکه نمایش خانگی، ناگهان سر از جدول پخش شبکه نسیم درآورد. هرچند پاییز سال گذشته زمزمه‌های پخش سیگنال موجود است از تلویزیون به گوش می‌رسید اما گمانه‌زنی‌ها رنگ واقعیت به‌خود نگرفت تا این مجموعه همچنان در محاق بماند.

سیگنال موجود است که اساسا برای تلویزیون تولید شده بود، به‌دلیل ضعف کیفی راهی شبکه نمایش خانگی شد اما فقط پخش نسخه‌های ویدئویی آن یکی، دو هفته ادامه یافت. خروج مظلومی از ایران برای همکاری با یک شبکه ماهواره‌ای هم مزید بر علت شد تا ابری از ابهام بر سرنوشت سریال او سایه بیفکند. تلاش تهیه‌کنندگان سیگنال موجود است برای بازگرداندن آن به خانه اولیه سرانجام به نتیجه رسید و این روزها تیزرهای آن از شبکه نسیم پخش می‌شود.

با پایان یافتن پخش «تفنگ سرپر» امرالله احمدجو، شبکه آی‌فیلم سریالی قدیمی از حسن فتحی را در جدول پخش قرار داد. نخستین قسمت «پهلوانان نمی‌میرند» که محصول سال ۷۳ است، ساعت ۲۳ امروز به نمایش درمی‌آید تا خالق سریال محبوب و پرمخاطب «شهرزاد» آنتن آی‌فیلم را از ساعت ۲۱تا ۲۴در اختیار داشته باشد؛ هر روز ۲قسمت از «زمانه» فتحی هم از این شبکه پخش می‌شود. «مزد ترس۲» و «خوش‌غیرت» دیگر سریال‌های تازه آی‌فیلم هستند.

شبکه۲ برای‌ماه دوم بهار سریال تکراری «خانه‌ای روی تپه» را درنظر گرفته است؛ مجموعه‌ای به کارگردانی داریوش یاری که همزمان سریال «مدرسه ما» را در شبکه آی‌فیلم روی آنتن دارد. شبکه۳ تا فرارسیدن ‌ماه رمضان جدول پخش را با «دیوار به دیوار» سامان مقدم پر می‌کند و شبکه یک هم از یکی، دو هفته پیش پخش مجموعه اپیزودیک «روزهای بهتر» را آغاز کرده که در ۳۰قسمت ۴۵دقیقه‌ای (۶ اپیزود ۵ قسمتی) تولید شده است.



اردیبهشت ۲ام, ۱۳۹۶ | 13 views | دسته: هنر

تلاش برای بازگرداندن ماتریکس به پرده سینما




تلاش برای بازگرداندن ماتریکس به پرده سینما





به گزارش همشهری، وقتی برادران واچووسکی در سال ۱۹۹۹ نخستین قسمت ماتریکس را روانه پرده سینماها کردند، کمتر کسی تصور می‌کرد این فیلم به اثری ماندگار در کتاب تاریخ تبدیل شود. قسمت اول که با بودجه ۶۰میلیون دلاری تولید شده بود، در دنیا بیش از ۴۶۰میلیون دلار فروخت و ۴سال بعد قسمت دوم با نام «ماتریکس: بارگذاری دوباره» با ۷۴۵میلیون دلار فروش موفق‌ترین بخش این سه‌گانه لقب گرفت. ۳فیلم در مجموع یک میلیارد و ۶۳۰میلیون دلار فروختند.

قسمت سوم یا «انقلاب‌های ماتریکس» حدود ۴۳۰میلیون دلار فروخت و پرونده این مجموعه موفق را برای همیشه بست. کیانور ریوز، لارنس فیشبرن، کری-آن موس، هوگو ویوینگ و جادا پینکت اسمیت بازیگران اصلی ماتریکس بودند که هر کدام نقشی اساسی در موفقیت تجاری آن ایفا کردند. پس از حدود ۱۵سال مدیران استودیو برادران وارنر در شرایطی عزم خود را برای بازگرداندن این ماجراها به پرده سینما جزم کرده‌اند که گفته می‌شود خبری از بازیگران اصلی نخواهد بود.

ویوینگ که در سه‌گانه ماتریکس نقش مأمور اسمیت را ایفا کرده بود و سال گذشته فیلم بسیار موفق «هکساو ریج» را روی پرده داشت، درباره احتمال تولید نسخه‌ای تازه از ماتریکس گفت: نمی‌دانم آنها می‌خواهند دنباله ۳فیلم پیشین را بسازند یا یک روایت دیگر را. اگر واچووسکی‌ها همچنان روی صندلی کارگردانی بنشینند و فیلمنامه «بسیار خوب» باشد، پیشنهاد مدیران وارنر را برای حضور در پروژه تازه می‌پذیرم. هرچند معتقدم بهتر است بازیگران تازه‌کار وارد ماتریکس شوند.

بازیگر ۵۷ساله استرالیایی که در نیجریه به دنیا آمده، یک سه‌گانه موفق‌تر هم در کارنامه دارد و آن چیزی نیست جز «ارباب حلقه‌ها»؛ پروژه‌ای به کارگردانی پیتر جکسون نیوزیلندی که جدای از بردن چند جایزه اسکار، در گیشه هم حدود ۳میلیارد دلار به‌حساب نیولاین واریز کرد. با این حال بعید است او و ریوز را بار دیگر در قالب مأموران دنیایی سایبری روی پرده ببینیم. ریوز ۵۲ساله در سال‌های اخیر به‌شدت از دوران اوج فاصله گرفته و نشانی از ستاره ماتریکس ندارد.

یک نکته جالب و عجیب درباره سه‌گانه ماتریکس هم به خالقان آن بازمی‌گردد. زمانی که این پروژه تولید و با موفقیت عرضه شد، اندی و لری واچووسکی مسئولیت آن را بر عهده داشتند اما چند سال بعد یعنی در ۲۰۰۸لری جنسیت خود را تغییر داد و از آن پس با نام لانا شناخته می‌شود. ۸سال گذشت تا اندی هم روندی مشابه را پشت سر گذاشت و از سال گذشته میلادی برادران واچووسکی با نام خواهران لانا و لیلی واچووسکی در انظار عمومی ظاهر می‌شوند.



اردیبهشت ۲ام, ۱۳۹۶ | 12 views | دسته: هنر

روایت ایستوود از حادثه تروریستی قطار پاریس




روایت ایستوود از حادثه تروریستی قطار پاریس





که پیش از این هم علاقه خود را به روایت کردن قهرمان‌بازی‌های آمریکایی نشان داده است.

به گزارش همشهری، فیلمساز و بازیگر برنده اسکار آمریکایی که در ۸۶سالگی هم همچنان فعال و سرزنده است و در آینده نزدیک فیلمی براساس کتابی به نام «قطار ۱۵:۱۷به پاریس» می‌سازد؛ پروژه‌ای که شاید به‌دلیل نقش داشتن ۳شهروند آمریکایی در ماجراهای آن برای استودیوهای هالیوودی و شخص ایستوود جالب توجه به‌نظر برسد. این ۳آمریکایی ۲سال پیش توانستند از وقوع یک حادثه بزرگ تروریستی در قطاری در حال حرکت جلوگیری کنند.

کتاب «قطار ۱۵:۱۷به پاریس؛ داستان واقعی یک تروریست، یک قطار و سه آمریکایی قهرمان» تابستان سال گذشته به قلم اسپنسر استون، آنتونی سدلر و الک اسکارلاتوس (آمریکایی‌های مسافر قطار) به علاوه جفری ای. استرن منتشر شد تا ماجرای تلاش مسافران خارجی قطار آمستردام به پاریس را برای متوقف کردن عملیات تروریستی یک فرد کاملا مسلح روایت کند؛ داستانی که جان می‌دهد برای یکی دیگر از پروژه‌های قهرمان‌پردازانه ایستوود. ضمن اینکه چاقو خوردن استون در اتفاقی غیرمرتبط با حادثه قطار در همان سال ۲۰۱۵می‌تواند به هیجان داستان بیفزاید.

فیلمساز آمریکایی سال گذشته «سالی» را با بازی تام هنکس و آرون اکهارت بر پرده سینماها داشت؛ فیلمی درباره یک خلبان آمریکایی که موفق شد هواپیمایی را روی سطح رودخانه یخ‌زده هادسن بنشاند و جان مسافران آن را نجات دهد. هرچند خلبان سالینگر بعدها ناچار شد به اشتباه خود در هدایت هواپیما اعتراف کند و از جایگاه یک قهرمان آمریکایی تا خلبانی سهل‌انگار پایین بیاید. سالی با وجود موفقیت تجاری، فقط در یک رشته فنی نامزد اسکار شد.

ایستوود که پیشینه‌ای درخشان در بازیگری دارد، در سال‌های اخیر بیشتر بر کارگردانی متمرکز شده است. او در ۲۰۰۶فیلم‌های «پرچم‌های پدران ما» و «نامه‌هایی از ایوو جیما» را براساس ماجراهایی از جنگ جهانی دوم ساخت و مدتی بعد سراغ فیلم ورزشی «شکست‌ناپذیر» با الهام از رویدادهای واقعی رفت. «تک‌تیرانداز آمریکایی» با الهام از خاطره‌های یک نظامی آمریکایی (کریس کایل با بازی بردلی کوپر) در جنگ عراق دیگر فیلم ایستوود بود که بر نقش قهرمانانه آمریکایی‌ها در گوشه و کنار دنیا تأکید می‌کرد.



اردیبهشت ۲ام, ۱۳۹۶ | 9 views | دسته: هنر

گروه‌های مرجع و مسئله فرهنگ




گروه‌های مرجع و مسئله فرهنگ





گرایش عمومی، خواندن متن‌های کوتاه در فضای مجازی است. متن‌های کوتاهی که اغلب‌شان مطالبی هستند فاقد عمق، ولی همین نوشته‌های سطحی و کوتاه خیلی‌ها را گرفتار و به تعبیری معتاد کرده است. در سطحی کلان‌تر مسئله فرهنگ را باید در گستره‌ای بررسی کنیم که عوامل بسیاری در آن نقش‌آفرینی می‌کنند.

مثلا یکی از دلایل، سطح برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیون است. برخی از سریال‌ها آنقدر سطحی هستند که هیچ نوع جدیت و نگاه فرهنگی را نمی‌توان در آنها جست‌وجو کرد. این نوع سریال‌سازی خواه‌ناخواه مخاطب را به سمت فضایی سوق می‌دهد که در آن فاصله گرفتن از مقوله فرهنگ گریزناپذیر به‌نظر می‌رسد. رویکرد هرچه سطحی‌تر بهتر، وقتی تبدیل به سونامی می‌شود طبیعی است که شاهد ارتقای سطح سلیقه فرهنگی مخاطب نباشیم. معمولا وقتی بحث مطالعه پیش می‌آید، نوک پیکان انتقاد به سمت مردم می‌رود درحالی‌که نکته دردناک‌تر و غم‌انگیزتر عدم مطالعه میان هنرمندان است.

شما چطور می‌توانی از یک شهروند عادی که در زندگی روزمره‌اش با هزار و یک مشکل مواجه است انتظار مطالعه داشته باشی درحالی‌که فلان فیملساز ما اساسا اهل مطالعه نیست. هنرمندی که جزو گروه‌های مرجع است مطالعه جدی ندارد و این را می‌شود در آثار سطحی‌اش هم مشاهده کرد. درحالی‌که خروجی کار او فراگیری عظیمی دارد و فاجعه در اینجا رقم می‌خورد.

وقتی هنرمند این جامعه سال‌هاست هیچ متن جدی‌ای را حتی ورق هم نزده از عامه مردم چه انتظاری باید داشت؟! همین وضعیت درمورد برخی مدیران و سیاستگذاران حوزه فرهنگ هم صادق است. به این ترتیب وقتی از کاستی‌ها در زمینه فرهنگ و هنر گلایه می‌کنیم و بحث سطح سلیقه عمومی را پیش می‌کشیم، بیش و پیش از مخاطبان باید سراغ گروه‌های مرجع برویم؛ گروه‌هایی که با رفتارشان سطح سلیقه عمومی را شکل می‌دهند.

  • نویسنده و کارگردان سینما


اردیبهشت ۲ام, ۱۳۹۶ | 13 views | دسته: هنر

آغاز رسمی سومین دوره مستقل فجر جهانی




آغاز رسمی سومین دوره مستقل فجر جهانی





    پنجشنبه گذشته با نمایش چند فیلم برای اهالی رسانه در پردیس سینمایی چارسو آغاز به‌کار کرد و روز جمعه با حضور علاقه‌مندان و مهمانان به شکل رسمی افتتاح شد.

    • رونمایی از ناخدا خورشید تازه

    به گزارش همشهری، امسال علاوه بر پردیس چارسو که مانند سال گذشته میزبان بخش‌های مختلف جشنواره جهانی فیلم فجر است، در سینماهای فلسطین و فرهنگ هم برنامه‌هایی برگزار خواهد شد. ازجمله نمایشگاه عکس فیلم سینمایی «ناخدا خوشید» در سینما فلسطین که پیش از نمایش نسخه بازسازی‌شده آن با حضور ناصر تقوایی و بازیگران فیلم افتتاح می‌شود. در این نمایشگاه از میان حدود ۲۰۰ هزار فریم بازبینی‌شده، ۶۰ تصویر برگزیده روی دیوار می‌رود. ناخدا خورشید ساعت
    ۲۱‌ امروز دوم اردیبهشت در سینما فلسطین به نمایش درمی‌آید.

    • کشف راز بودجه جشنواره

    یکی از نکته‌های مورد علاقه رسانه‌ها درباره جشنواره جهانی فیلم فجر، بودجه‌ای است که سازمان سینمایی و وزارت ارشاد به آن اختصاص داده‌اند. هرچند سیدرضا میرکریمی، دبیر جشنواره در نشست خبری از اجازه نداشتن خود برای افشای رقم بودجه خبر داده بود اما روز گذشته خواستار اشاره خبرنگاران و رسانه‌ها به این نکته شد که ۱۲میلیارد تومان بودجه برگزاری جشنواره‌ها میان فیلم فجر و جشنواره جهانی تقسیم شده است. او این رقم را با تأکید بر ۳۵۰مهمان خارجی این دوره برای درج در تاریخ و رفع کنجکاوی برخی رسانه‌ها فاش کرد.

    با توجه به برگزاری بزرگداشت سینماگر نامدار و فقید ایران در بسیاری از جشنواره‌ها و رویدادهای بین‌المللی، جشنواره جهانی فیلم فجر هم بخشی ویژه را به گرامیداشت یاد و نام زنده‌یاد عباس کیارستمی اختصاص داده است. طبقه هفتم پردیس چارسو که سال گذشته میزبان عکس‌های «گاو» مهرجویی و مستند «باد صبا» بود، امسال دربست در اختیار تصاویر مرحوم کیارستمی در قالب عکس، پوستر و کاریکاتور است.

    ۶۸ قطعه عکس، ۳۰ پوستر و ۱۲ کاریکاتور در این بخش به نمایش درمی‌آید که شامل تصاویر پشت صحنه «زندگی ادامه دارد»، عکس‌های فیلم‌های «طعم گیلاس»، «آ.ب.ث آفریقا»، «مثل یک عاشق» و تصاویر صحنه‌های وداع مردم و هنرمندان با کیارستمی (خانه سینما، استقبال در فرودگاه، تشییع در کانون و مراسم یادبود) است. این نمایشگاه پس از پایان جشنواره هم ادامه می‌یابد و آثار آن به همراه دیگر آثار مربوط به کیارستمی در قالب کتابی تصویری منتشر می‌شود.

    امسال در بخش‌های مختلف پردیس چارسو به‌عنوان میزبان اصلی جشنواره جهانی فیلم فجر، یک عینک بزرگ تیره به نشانه عینکی که مرحوم کیارستمی همیشه بر چشم داشت، قرار گرفته تا یاد او را زنده کند. این عینک‌ها را الهام فلاحی ساخته است. ضمن اینکه قرار است بزرگداشتی با حضور شخصیت‌های بین‌المللی برای تنها ایرانی برنده نخل طلایی کن برگزار شود و در آن فیلمی ساخته عزیز ساعتی به نمایش درآید.

    • انتقادهای آقای دبیر از منتقدان

    سومین دوره مستقل جشنواره جهانی فیلم فجر روز گذشته در حالی در پردیس چارسو و ۲سینمای دیگر پایتخت آغاز شد که دبیر جشنواره همچنان بر مواضع انتقادی خود از منتقدان پافشاری می‌کند. سیدرضا میرکریمی که برای دومین دوره پیاپی مدیریت جشنواره را بر عهده دارد، روز ۲۱فروردین در نشست رسانه‌ای خود با اشاره به حضور گسترده مهمانان خارجی و سختی کار گفته بود: «بودند کسانی که دائم به ما می‌گفتند نمی‌توانیم جشنواره‌ای در این ابعاد برگزار کنیم.

    معلوم نیست آنها چرا چنین آرزویی دارند؟ گیریم که ما نتوانستیم جشنواره‌ای خوب برگزار کنیم، این چه افتخاری برای شما دارد؟» او روز پنجشنبه هم در افتتاحیه غیررسمی جشنواره جهانی فیلم فجر در پردیس چارسو بار دیگر از منتقدان خود گلایه کرد و گفت: «کسانی تصمیم گرفته‌اند خوبی‌های جشنواره را نبینند و چشم‌های خود را بسته‌اند.»



اردیبهشت ۲ام, ۱۳۹۶ | 10 views | دسته: هنر

چند سینما با چند صندلی در ایران فعال است؟




چند سینما با چند صندلی در ایران فعال است؟





به گزارش ایسنا، روزنامه «قانون» آورده است: سینما، هنر هفتم. این جادوی نور و رنگ و صدا که می‌ریزد بر پرده نقره‌ای و تماشایی‌ترین تصاویر را قاب می‌بندد در چشم مخاطبان؛ مخاطبانی که آمده‌اند به تماشا. یکی رؤیا می‌بیند و یکی تجربه. یکی می‌بیند که تلخی بدود در فکرش و چنان رخنه کند در خاطرش که تا ساعت‌ها آنچه دیده یادش نرود، دیگری نیز می‌نشیند روی صندلی و زل می‌زند به پرده نقره‌ای تا رؤیا ببیند و رؤیا.

می‌گویند مردم می‌آیند در سالن‌ها تکیه به صندلی‌های ردیف شده رو‌به روی پرده می‌زنند تا آنچه که در زندگی واقعی‌ ندیده‌اند را ببینند.

از همین رو عده‌ای می‌گویند سینمای هند پر از رنگ و نور است و صدای زندگی در بالیوود بلندتر است. مردم پابرهنه و حتی با شکم‌های گرسنه می‌روند در سالن‌ها تا رنگ ببینند و زندگی‌ای که برایشان نزدیک‌ترین دور است؛ فاصله‌ای به اندازه چند میلی‌متر و به عمق واقعیت زندگی‌ تلخشان.

سینما همیشه سینما بوده است.هنری که زنده مانده، رشد کرده و در هر شرایطی راه خودش را رفته است. سینما در ایران نیز جزو محبوب‌ترین هنرهاست. ولی درد اینجاست که وقتی از سینمای هند صحبت می‌کنیم یا سینمای هر کشور دیگری، از مردمی می‌گوییم که به راحتی به سالن‌های سینما دسترسی دارند ولی در ایران این‌گونه نیست.

در ایران وضعیت تعداد سینماها، آمار بسیار بغرنجی دارد به گونه‌ای که در ۳۵ سال اخیر رشد جمعیت ۱۲۷ درصد و رشد ساخت سینما در ایران منفی ۴۴ درصد بوده است.

پردیس‌های سینمایی که در این سال‌ها توسط شهرداری تهران ایجاد شده است به مثابه خونی تازه در رگ‌های سینمای ایران عمل کرده و سالن‌های بزرگ با استانداردهای قابل قبولی را به مجموعه سالن‌های تهران اضافه کرده است. اما موضوع اینجاست که این سالن‌ها فقط در تهران ساخته می‌شوند و عملا در شهرستان‌ها شاهد ساخت چنین سالن‌هایی نیستیم. اگر در پایتخت چنین امکاناتی فراهم می‌شود و شهرداری تهران دست به چنین اقدامی می‌زند، پس چرا در شهرستان‌ها چنین امکاناتی ایجاد نمی‌شود؟

اوضاع بیشتر شهرهای ایران به گونه‌ای است که نه تنها سالن جدیدی در آن ساخته نمی‌شود بلکه حتی سالن‌های موجود نیز یا به طور کلی تغییر کاربری داده می‌شوند یا برای مواردی غیر از نمایش فیلم استفاده می‌شوند.

پردیس‌های سینمایی ملت، آزادی، زندگی، کوروش، چهارسو و ده‌ها سینمای دیگر، تمام دارایی سینمای ایران است و این مساله در شهرستان‌ها چنان رنگ باخته که به جز دو شهر اصفهان و مشهد در سایر شهرها وضعیتی بسیار بحرانی در حوزه اکران وجود دارد.

در سایر شهرها به غیر از پایتخت به‌قدری اوضاع سالن‌های سینما دردناک است که علاقه‌مندان و مخاطبان سینما چاره‌ای ندارند جز اینکه برای دیدن فیلم‌های محبوبشان راهی مراکز استان یا حتی پایتخت شوند و در غیر این صورت از بهره‌مند شدن از فیلم‌های روز کشورشان محرومند. استاندارد جهانی به ازای هر ۱۰ هزار نفر یک سالن سینماست. در ایران به ازای هر ۳۰۳ هزار نفر یک سالن وجود دارد. با احتساب میانگین هر سالن ۱۰۰ صندلی ، در واقع سهم هر ۳۰۳۰ نفر یک صندلی سینماست.

حال یک جوان شهرستانی را که برای دیدن فیلم‌های روز سینما، هر آخر هفته چمدان می‌بندد و به سختی خودش را به تهران می‌رساند، چه کسی می‌تواند درک کند؟

سال گذشته گزارشی در خصوص سرانه سینماهای کشور منتشر شد. بر اساس این گزارش: سرانه سالن سینما در کشور طی سال‌های ۷۶ تا ۸۰، رشدی منفی را نشان می دهد. با این احتساب در سال ۷۶ به ازای هر یک میلیون نفر، ۸۷/۴ سالن سینما در کشور وجود داشته و در سال ۸۰ این تعداد به ۸۲/۴ سالن کاهش یافته است.

رشد مثبت جمعیت کشور و رشد منفی احداث سالن‌های سینما در کشور به خوبی گویای وضع فرهنگی کشور است.

یکی دیگر از نشریات دفتر طرح و برنامه‌ریزی، سرانه سالن سینما در سال ۷۶ را هشت باب اعلام کرده است که در این صورت کاهش میزان رشد، بیش از ۲۶/۰ درصد خواهد بود! این در حالی است که «پیام یونسکو» تعداد سالن‌های سینما در ایران در سال ۱۹۹۸ را ۲۸۵ باب اعلام کرده است که با آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که تعداد سالن‌ها را در سال ۷۶، ۲۹۷ باب عنوان کرده تفاوت دارد.

سیر نزولی سرانه سالن سینما در ایران فقط به سال‌های ۷۶ تا ۸۰ محدود نمی‌شود. در واقع از سال ۵۷ به بعد به دلایل مختلف تعداد سالن‌های سینما در کشور نه‌تنها افزایشی نداشته بلکه کاهش یافته است.

اینکه اوضاع سالن‌های سینما در کشور خوب نیست و اینکه در شهرها و شهرستان‌ها نیاز مبرم به ساخت سالن داریم، بر کسی پوشیده نیست. حال سؤال اساسی که مطرح می‌شود این است که متولی ساخت سالن در سینماهای کشور کیست؟وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، سازمان مدیریت، وزارت مسکن یا شهرداری؟ از چه نهادی باید ساخت و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی در کشور را مطالبه کنیم؟

علی سرتیپی به «قانون» پاسخ می‌دهد: «به طور کلی ارشاد متولی ساخت سینما در کشور است اما شهرداری‌ها نیز می‌توانند در این زمینه اقدام کنند. ولی اگر بخواهیم برای این امر یک متولی جامع پیدا کنیم به جواب مشخصی نمی‌رسیم. در موضوع ساخت و تولید فیلم، افراد و شرکت‌ها راغب به این امر هستند چون یا برایشان سودآور است یا یک پز فرهنگی محسوب می‌شود ولی سالن‌سازی این‌گونه نیست».

در شرایط فعلی و در صورتی که از مراکز فرهنگی عوارض نگیرند، برای بخش خصوصی سودآور خواهد بود که وارد سالن‌سازی شود. ایران از نظر تعداد بیننده سینما یکی از بالاترین آمارها را در دنیا دارد. سینمای آمریکا با تمامی رونق و هزینه‌اش به نسبت ایران تعداد استفاده کننده کمتری از صندلی‌های سالن سینما دارد و این نشان‌دهنده علاقه بالای مردم به سینماست ولی سینمای امروز ایران نیازمند حمایت است.

مجموعه سینمایی کوروش و پردیس‌های سینمایی که در این سال‌های اخیر در تهران ساخته شده است، به خوبی نشان می‌دهد که اگر سالن با فکر ساخته شود به اقتصاد نیزکمک می‌کند و حتی سوددهی نیز خواهد داشت.

در تمامی دنیا اوضاع به همین منوال است. سالن‌های سینما در مجتمع‌های تجاری و مال‌ها ساخته می‌شوند. این یک برد دوطرفه محسوب می‌شود؛ هم برای آن مجتمع تجاری و هم برای سینما.

اوضاع سالن‌های سینمای کشور در شرایط بحرانی است. طبق آخرین گزارش منتشر شده در خصوص آمار سینماهای کشور، از میان ۱۱۴۸ شهر در کشورمان، تنها حدود ۶۰ شهر سینما دارند و به ‌طور تقریبی ۱۰۸۸ شهر از سینما محرومند. شهریور سال گذشته بود که باشگاه خبرنگاران آماری از سالن‌های سینما در شهرهای مختلف منتشر کرد که در این آمار نام استان‌هایی به چشم می‌خورد که یا سالن‌های بی‌کیفیت و تغییرکاربری داده شده داشتند یا از نعمت داشتن سالن سینما به کل محروم بودند.

کهگیلویه و بویراحمد در لیست استان‌های کشور از همه محروم‌تر و بی‌نصیب‌تر است. گویا فقر سفره‌های خالی این استان حتی به ارتزاق فرهنگی‌شان نیز سرایت کرده و این استان حتی یک سالن سینما ندارد! نوزدهم فروردین ماه امسال بود که «محمدشریف اسلامی» سرپرست حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران گفت: «رسانه‌ها ذهن مسئولان را نسبت به مسائل فرهنگی و سینما باز کنند تا توجه لازم به این امر مهم مبذول شود».

استان کهگیلویه و بویراحمد محرومیت‌های زیادی دارد اما در زمینه نیروی انسانی و هنرمند کمبود و محرومیتی ندارد و در صورتی که زمینه و بستر لازم برای آن‌ها فراهم شود، می‌توانند در ز مینه‌های مختلف در عرصه ملی خوش بدرخشند. این محرومیت‌های استان گریبان‌گیر حوزه هنری استان نیز است به‌گونه‌ای که هم اکنون در ساختمان استیجاری مستقر و نیاز است که از سوی مسئولان برای رفع این مشکل چاره‌ای اندیشیده شود». در ادامه نگاهی می اندازیم به آمار منتشر شده در خصوص تعداد سالن های سینما در کشور که خرداد ۹۵ توسط باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شد.

تعداد سینماهای کشور به تفکیک استان

استان تهران

استان تهران در مجموع حدود ۵۶ پردیس سینمایی و مجموعه سینما دارد که هرکدام به چند سالن مجهز هستند. درجه‌بندی کیفی سینماها و تعداد سالن‌های سینمایی متفاوت است. به غیر از چند پردیس سینمایی که در نقاط مختلف کشور واقع شده‌اند، تمرکز سینماهای شهر تهران در خیابان انقلاب و ولیعصر (عج) است.

سینماهای مدرن استان تهران:

۱۴ سینمای مدرن با ۵۳ سالن سینمایی

پردیس «کوروش» رکورددار پردیس‌های سینمایی ایران با بیشترین تعداد (۱۴سالن و ظرفیت ۲۸۰۰صندلی) رتبه اول را دارد. سپس پردیس‌های آزادی، ماندانا، ملت و زندگی هرکدام با پنج سالن در رده دوم هستند.

پردیس‌های راگا، کیانا و نیز اریکه‌ایرانیان، برج میلاد و سینما جوان با سه سالن، ایوان شمس، موزه سینما، پایتخت و پامچال هرکدام با یک سالن سینمایی سینماهای مدرن استان تهران هستند.

به جز پردیس راگا که در شهرری استان تهران واقع شده است، بقیه‌ پردیس‌ها و سینماهای مدرن در شهر تهران قرار دارند.

سینماهای ممتاز: ( ۲۴سینمای ممتاز با ۵۱ سالن)

پردیس چارسو با پنج سالن و پردیس‌های شکوفه، تماشا، رازی، سینما فرهنگ، فلسطین، سمرقند، جام‌جم، ایران و مرکزی هرکدام با سه سالن،سینماهای تیراژه۲، بهمن، پارس، پایتخت، کارون با دوسالن و فجراسلامشهر، قلهک، سپهرشهریار، فرهنگ رباط‌کریم، بهاران، قدس، ناهید و آفریقا و سینما پرستوی دماوند با یک سالن سینمایی از مجموعه سینماهای ممتاز هستند.

پردیس چارسو که در قلب منطقه تجاری شهر تهران، تقاطع خیابان حافظ و خیابان جمهوری واقع شده نیز از مجموعه‌ سینماهای ممتاز تهران است.

(سینمای درجه یک با ۱۹سالن سینمایی)

سینماهای درجه ۱:

جی و شقایق با سه سالن، تهران، حافظ و گلریز با دو سالن و سینماهای دهکده۱، آسیا، آستارا، بلوار، پیام انقلاب، پیوند، سعدی، فردوسی، میلاد و ققنوس هرکدام با یک سالن .

سینماهای درجه ۲:

سینماهای آرش، آسمان آبی و فرخ، سه سینمای درجه ۲ استان تهران هستند که هرکدام یک سالن دارند.

استان تهران در مجموع ۵۶ سینما و ۱۲۶ سالن سینمایی دارد که بیش از ۹۵ درصد آن‌ها در پایتخت متمرکز شده اند.

سینماهای شهرستان‌ها

استان اصفهان دارای ۱۶ سینما

این استان فرهنگ‌دوست کشور با مساحت ۱۰۷.۰۲۷ کیلومتر مربع، وضعیتی مناسب‌تر از سایر شهرستان‌ها دارد. مردم استان اصفهان ۱۶ سینما دارند که ۱۴سینمای تک سالنه، یک دو سالنه و یک سینما با سه سالن نمایش را شامل می‌شود. سینما بهارگز تک سالن ۳۲۰ صندلی، فرهنگ اردستان تک سالن با ۱۸۰صندلی، سوره اصفهان تک سالن با  ۲۵۰ صندلی، لاله نجف‌آباد تک سالن با ۳۸۰ صندلی، فرهنگ‌داران تک سالن با ۳۰۰ صندلی، مجتمع سینمایی کاشان سه سالن با مجموع ۵۵۷ صندلی، یاسمن شاهین‌شهر تک سالن با ۲۵۴ صندلی، فلسطین اصفهان تک سالن با ۷۱۵ صندلی، خانواده اصفهان تک سالن با ۷۲۰ صندلی، ساحل اصفهان تک سالن با ۶۵۰ صندلی، سپاهان اصفهان تک سالن با ۷۳۰ صندلی، ایران اصفهان تک سالن با ۸۷۰صندلی، قدس اصفهان با دو سالن و مجموع ۸۵۰ صندلی، شاهین طلایی شاهین‌شهر تک سالن با ۴۰۲ صندلی، فرهنگ خمینی شهر تک سالنبا۶۳۰ صندلی.

۱۶ سینما و در مجموع ۱۹ سالن و ۷۸۰۸صندلی.

استان البرز

استان البرز با مساحت ۵.۸۳۳ کیلومترمربع دارای هفت سینماست.

سینما ساویز دارای سه سالن، هجرت تک سالن با ۷۰۰ صندلی، نصر تک سالن با ۹۰ صندلی، سپهر کرج تک سالنه ۳۵۰ صندلی، پرشین مهرشهر چهار سالن با ۶۰۰ صندلی. هفت سینما و در مجموع ۱۰ سالن و بالغ بر ۱۷۴۰ صندلی.

استان ایلام

این استان با  ۲۰.۱۳۳ کیلومترمربع مساحت دارای تنها یک سینما، یک سالن و ۳۰۰ صندلی دارد.

استان بوشهر

این استان دارای چهار سینماست.

استان بوشهر با ۲۷.۶۵۳مساحت نسبت به هرمزگان از وضعیت بهتری برخوردار است. این استان چهار سینما دارد.

سینما بهمن بوشهر با سه سالن و مجموع ۸۰۰ صندلی، سینما کانون بوشهر تک سالن با ۲۸۰ صندلی، سینما شهید آوینی بوشهر تک سالن با ۴۵۵ صندلی و سینما جوان برازجان تک سالن که هر چهار سینما درجه یک هستند.

استان سیستان و بلوچستان

دارای یک سینمای درجه ۲ با یک سالن و ظرفیت ۲۱۰ صندلی

این استان که در جنوب شرق کشورمان واقع شده با ۱۸۰.۷۲۶ کیلومترمربع مساحت تنها یک سینما دارد. مردم این استان سال‌هاست که برای تماشای فیلم‌ها مجبور به استفاده از این سینمای نا مطلوب و فرسوده هستند.

استان هرمزگان

این استان با ۷۰.۶۹۷ کیلومتر مربع مساحت تنها دارای دو سینمای درجه یک به نام‌های ستاره جنوب و ستاره شهر در مجموع با ظرفیت ۴۳۶ صندلی است.

استان فارس

استان فارس دارای هشت سینماست.

این استان با مساحت ۱۲۲.۶۰۸ کیلومتر مربع دارای هشت سینماست و تمام این سینماها تک سالن هستند.

سینما پرسیا شیراز -۶۳۰ ، ایران شیراز – ۹۰۰، بهمن شیراز-۷۰۰، پیام شیراز-۵۲۴،  حافظ شیراز-۷۷۴، فلسطین شیراز-۵۲۰، سینما شیراز شیراز ۶۵۰ و سعدی شیراز-۸۵۰صندلی دارند.

استان کرمانشاه

در استان کرمانشاه تنها دو سینمای ممتاز و یک سینمای مدرن تاسیس شده است.

سینما آزادی ۵۵۰، پیروزی ۷۸۰ و پردیس فرهنگ ۱و۲ با ۴۵۰ صندلی.

در مجموع ۱۷۸۰صندلی در سالن‌های سینماهای این استان وجود دارد.

استان کرمان

دارای هفت سینما به تفکیک دوسینمای ممتاز و پنج سینمای درجه یک.

شهر تماشا ۱ و ۲ با ۴۸۰، آسیای کرمان ۴۵۰، مهتاب کرمان ۷۳۶، گلستان امین ۱و ۲ با ۳۰۰، فرهنگ شهر بابک ۲۵۰، قدس سیرجان ۴۸۰، فرهنگ شهربابک ۲ با ۲۳۰صندلی.
ظرفیت سینماهای این استان در مجموع ۲۹۳۶صندلی است.
 استان کهگیلویه و بویراحمد

متاسفانه تمامی سینماهای این استان تعطیل شده‌اند و هیچ سالن سینمایی برای نمایش فیلم وجود ندارد.

استان چهارمحال و بختیاری

یک سینمای درجه یک با ظرفیت ۴۴۰ صندلی

در کل استان چهارمحال و بختیاری تنها یک سینما با ۴۴۰ صندلی وجود دارد.

استان خوزستان

این استان با وسعت ۶۴.۰۵۵ کیلومترمربع دارای ۱۵ سینما با ظرفیت بیش از ۲۱۰۰ صندلی است.

به جز چهار سینما، اطلاعات دقیقی از ظرفیت ۱۱ سینمای دیگر وجود ندارد.

استان یزد

این استان با مساحت ۷۳.۹۴۱ کیلومتر مربع دارای سه سینما به نام‌های پردیس سینمایی تک یزد با پنج سالن و ظرفیت کل ۱۲۰۰صندلی، سینما ایران یزد تک سالن و با ۹۱۶ صندلی، سینما جام جم یزد با یک سالن و ۴۰۰ صندلی میزبان مخاطبان سینمای یزد است.

این سه سینما در مجموع هفت سالن سینمایی و ۲۵۱۶ صندلی دارند.

استان یزد نیز نسبت به بسیاری از استان‌ها از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار است اما این تعداد سالن و صندلی نسبت به مساحت وجمعیت این استان ناکافی است.

استان سمنان

این استان با مساحت ۹۷.۴۹۱۱ کیلومترمربع تنها دارای سه سینما و در مجموع ۱۲۷۰صندلی است.

فرهنگ ۳۷۰، ابریشم ۳۵۰ و پیام ۵۵۰ صندلی دارند .در این استان دو سینما درجه ۲ و یک سینما ممتاز است.

استان لرستان

استان لرستان با مساحت  ۲۸.۲۹۴ کیلومتر مربع دارای تنها چهارسینماست. یک سینما ممتاز و سه سینمای دیگر درجه یک هستند.
 ۲۰۸۴ صندلی در چهار سینمای این استان وجود دارد.

استان همدان

استان همدان با وسعت  ۱۹.۳۶۸ نیز تنها از چهار سینما برخوردار است که تمام آن‌ها درجه‌ ۱ هستند.

در چهار سینمای استان همدان در مجموع ۱۳۸۸ صندلی وجود دارد.

استان مرکزی

مساحت این استان ۲۹.۱۲۷ کیلومتر مربع است و مردم این استان تنها از چهار سینما بهره‌مند هستند.

در مجموع چهار سینمای این استان بالغ بر ۱۹۴۰ صندلی دارند.

استان قم

استان قم با  ۱۱.۵۲۶ کیلومتر مربع مساحت دارای چهار سینما  است و بالغ بر ۱۱۰۰ صندلی دارد.

استان قزوین

استان قزوین با مساحت ۱۵.۵۶۷ کیلومتر مربع دارای سه سینما و ۱۸۵۰ صندلی است.

استان کردستان

مساحت این استان  ۲۹.۱۳۷ کیلومتر مربع و دارای سه سینما مدرن و درجه یک و ظرفیت آن‌ها بالغ بر ۱۳۰۰ صندلی است.

استان زنجان

این استان ۲۱.۷۷۳ کیلومتر مربع وسعت دارد و سه سینما درآن واقع شده‌اند. این سه سینما در مجموع دارای ظرفیت ۹۶۵ صندلی هستند.

استان خراسان

خراسان جنوبی – با ۱۴۰.۶۳۴ کیلومتر مربع مساحت.

دارای چهار سینما و ظرفیت ۱۳۶۹ صندلی.

خراسان رضوی – با ١١٨.٨۵۴ کیلومتر مربع مساحت.

۱۰ سینما و ظرفیت ۶۴۳۱ صندلی.

خراسان شمالی – با  ۲۸.۴۳۴ کیلومتر مربع مساحت.

دو سینما و ظرفیت ۱۰۵۹ صندلی.

خراسان رضوی با ۱۰ سینما و ۶۴۳۱ صندلی امکانات مطلوب‌تری نسبت به دو بخش دیگر استان خراسان دارد. در این استان که به سه بخش تقسیم شده ۱۶ سینما و ۸۸۵۹ صندلی سینما وجود دارد.

استان گلستان

این استان با مساحت  ۲۰.۳۶۷ کیلومتر مربع دارای پنج سینماست.

این سینماها در مجموع ۲۲۹۲ صندلی دارند.

استان مازندران

در استان مازندران با ۲۳.۸۴۲ کیلومترمربع مساحت، ۱۱ سینما وجود دارد که مجموع ظرفیت پذیرش آن‌ها بیش از ۵۴۰۴ صندلی است.

استان گیلان

استان گیلان نیز ۱۴.۰۴۲ کیلومتر مربع مساحت دارد و ۱۲ سینما در این وسعت پراکنده شده‌اند.

ظرفیت این سینماها در مجموع ۶۲۰۲ صندلی است.

استان آذربایجان غربی

این استان با مساحت ۳۷.۴۱۱ کیلومتر مربع، سه سینما به نام‌های سینما ایران ارومیه تک سالن با ۷۵۱ صندلی، سینما انقلاب ارومیه تک سالن با ۵۷۰ صندلی و آزادی ارومیه تک سالن با ۸۰۰ صندلی دارد.

استان آذربایجان شرقی

این استان با مساحت ۴۵.۶۵۰ کیلومتر مربع مساحت دارای هفت سینما ست.

سینما ۲۹ بهمن تبریز با دو سالن و ۱۲۷۵ صندلی، سینما فرهنگیان تبریز تک سالن و با ۴۱۸ صندلی، سینما انقلاب تبریز تک سالن با ۷۰۰ صندلی، سینما فلسطین تبریز تک سالن با ۶۵۰ صندلی، سینما قدس تبریز دو سالن با ۷۵۰ صندلی، سینما ناجی تبریز تک سالن با ۱۳۱۴ صندلی، سینما ارشاد مراغه تک سالن با ۵۶۴ صندلی.

استان اردبیل

این استان با مساحت ۱۷.۸۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارای تنها سه سینماست.

سینما قدس اردبیل تک سالن با ۶۰۰ صندلی، انقلاب اردبیل تک سالن با ۵۴۰ صندلی و سینما انقلاب پارس‌آباد تک سالن با ۵۰۰ صندلی.

آخرین آمار استخراج شده از وزارت ارشاد در سال ۱۳۹۲

تعداد شهرهای کشور: ۱۱۴۱

۲۴۷ سالن سینما (پرده) در کشور به فعالیت نمایش فیلم مشغول هستند.

تعداد شهرهای دارای سینما: ۶۰

تعداد شهرهای فاقد سینما: ۱۰۸۱

جمعیت کشور: ۷۵۰۹۳۴۴۴

جمعیت کشور بر اساس دسترسی به سینما: ۳۱۸۱۹۶۷۹

جمعیت کشور بر اساس عدم دسترسی به سینما: ۴۳۲۷۳۷۶۵

جمعیت شهری که به سینما دسترسی ندارند: ۲۱۸۲۶۹۸۲

جمعیت روستایی: ۲۱۴۴۶۷۸۳

بیشترین جمعیت شهری در استان که به سینما دسترسی ندارند: استان تهران با جمعیت ۲۶۳۴۶۲۷

استان قم تنها استانی است که تمام جمعیت این استان به سینما دسترسی دارند.

بیشترین تعداد سینما در شهر تهران با ۱۰۶ سالن سینما ست.

بیشترین تعداد سینما در استان تهران با ۱۱۰ سالن سینما است.

استان‌‌های سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و کهکیلویه و بویراحمد فاقد سینما هستند.

استان مازندران با هفت شهر بالاترین سرانه شهری دارای سینما را به خود اختصاص داده است.



اردیبهشت ۲ام, ۱۳۹۶ | 14 views | دسته: هنر

مناظره‌های انتخاباتی زنده می‌شوند؟




مناظره‌های انتخاباتی زنده می‌شوند؟





به گزارش ایسنا، اعلام این خبر که مناظره‌های نامزدهای دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری به صورت زنده پخش نخواهد شد، با واکنش‌هایی از سوی نامزدها، مدیران صداوسیما، برخی از سیاسیون و جمعی از رسانه‌ها و مردم همراه بوده است.

 این درحالی است که غلامرضا کاتب عضو هیات نظارت بر صداوسیما امروز اول اردیبهشت ماه در گفت‌وگویی با ایسنا اظهار کرد که «بحث عدم پخش زنده مناظره‌ها روز گذشته در کمیته تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته، اما تصمیم نهایی فردا  (دوم اردیبهشت) گرفته می‌شود»

مرتضی میرباقری، معاون سیما نیز  روز گذشته در سخنانی، مهم‌ترین بخش فعالیت سازمان صداوسیما را پخش مناظره‌های زنده تلویزیونی بر شمرد، و گفت: در نظرسنجی‌ها جذاب‌ترین برنامه، مناظرات زنده تلویزیونی است.

او با اشاره به اینکه در کشورهای مختلف هم مناظرات زنده تلویزیونی یکی از مهمترین ساختار برنامه‌های انتخابات است، افزود: سیاست و تدبیر سازمان صداوسیما بر پخش مناظره زنده تلویزیون با بالاترین کیفیت است به همین منظور از تجهیزات HD در این برنامه‌ها استفاده شده است.

معاون سیمای رسانه ملی همچنین خاطرنشان کرد که «صداوسیما هیچ محدودیتی برای برگزاری مناظرات ندارد، مجریان برنامه‌ها مشخص شده‌اند و در فرصت مقتضی اسامی آنها به اطلاع مردم خواهد رسید.»

علی دارابی، معاون امور استان‌های رییس سازمان صداوسیما  نیز درباره لزوم پخش زنده مناظره‌های انتخاباتی مطلبی  نوشت که در بخش از آن آمده است: «مناظره و مستندها در ساختار برنامه‌های تلویزیونی، جزو برنامه‌هایی محسوب می‌شوند که نقش چشمگیری در پیروزی و موفقیت کاندیداها دارند. پخش زنده مناظره مزیت نسبی و جدی برای رسانه ملی است و انتظار می‌رود که همه نامزدها از این برنامه صداوسیما استقبال کنند.»

«پخش زنده مناظره‌ها به بالا بردن اعتماد عمومی در جامعه کمک می‌کند، شایعات را به حاشیه می‌راند و بیان‌گر رفتار نامزدهای ریاست‌جمهوری در کسوت این مقام است و همچنین پاسخگویی مسئولانه را در آنها تقویت می‌کند. مناظره زنده یعنی دفاع از شفافیت و این که دانستن حق مردم است.»

از سوی دیگر اغلب کاندیدهای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری نیز خواهان پخش مناظره‌ها به صورت زنده هستند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر پنجشنبه( ۳۱ فروردین‌ماه) در نشست با جوانان و نخبگان استان  فارس در شیراز، درباره نحوه پخش مناظره‌های انتخاباتی، اظهار کرد: حامی آزادترین شیوه در مناظرات هستم که مردم بهتر بتوانند به حقایق پی ببرند و انتخاب کنند. اگر چه من به عنوان رییس جمهور مسئول اجرای انتخابات هستم، اما نمی‌خواهم در اموری که قانون به بخش‌هایی واگذار کرده، مداخله کنم و امیدوارم ستاد تبلیغات انتخابات کشور، تجربه‌ها را بار دیگر مرور و تصمیماتی که راجع به نحوه مناظره‌های انتخاباتی اتخاذ شده،بررسی کند.

رییس‌ جمهور تأکید کرد: طرفدار شیوه‌ای هستم که آزادترین شیوه باشد. همه باید بدون لکنت زبان سخن بگویند و نقد کنند و نکات مد نظر خود را اعلام نمایند.

همچنین حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، داوطلب انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نیز در سخنانی اعلام کرد که از مناظره زنده به عنوان یکی از راه‌های شناخت در افکار عمومی استقبال می‌کند و این را حق مردم می‌داند.

او افزود: مردم باید بتوانند از طریق رسانه ملی به صورت زنده شاهد مناظره رقبا در محیطی عادلانه بر مبنای رعایت اصول اخلاق اسلامی باشند.

همچنین محمد باقر قالیباف، شهردار تهران در حاشیه همایش شهدای مدافع حرم کرمانشاه به لغو برنامه زنده  مناظرات انتخاباتی اعتراض کرد، او با اشاره به ظرفیت‌های منحصر به فرد مناظره‌های زنده و افزایش میزان مشارکت مردم، برگزاری آنها را ضرورتی برای آگاه سازی عمومی از برنامه‌ها و دیدگاه های نامزدهای انتخاباتی دانست.

سیدمصطفی میرسلیم، دیگر نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری  نیز در واکنش به خبر عدم پخش زنده مناظره‌ها گفت: نباید حق آگاهی مردم از عکس‌العمل‌های حقیقی نامزدها گرفته شود. این حق مردم است که بتوانند با شناخت کامل نامزد مورد نظر خود را انتخاب کنند، جلوه‌آرایی برای این که چهره واقعی نامزدها مشخص نشود، خلاف حق شهروندی مردم است.



اردیبهشت ۲ام, ۱۳۹۶ | 6 views | دسته: هنر